Hej, har lite funderingar kring val av ramstorlek.
Hitta en Bianchi Infinito till ett bra pris. Cykeln skulle passa mig perfekt vad det gäller geometri (C2C) och så står det ju "Made In Italy" på
Tyvärr så var den i storlek 55 vilket jag antog var för litet med tanke på att jag är 190 cm lång. Jag gick dock in på competitivecyclist.com och körde deras "fit calculator". Glädjande nog sa denna att jag skulle ha ett överrör på 55,3-55,7 cm (effektiv). Hurra, tänkte jag och ringde upp handlaren. Men när jag berättade hur lång jag var så sa han att han inte ville sälja den till mig "-den är på tok för liten för dig!".
Så nu undrar jag: Har jag matat in fel siffror, missuppfattat måtten eller är jag kanske miss-bildad ?
Och om det nu skulle vara rätt, kommer sadelstolpen att ens räcka eller är det bara att glömma den typen av ram?
Var mycket noggrann när jag mätte och fick hjälp av sambon.
Här är måtten som fit calculatorn spottade ur sig (allt i cm):
Measurements
-------------------------------------------
Inseam: 93.5
Trunk: 67.3
Forearm: 36.2
Arm: 69.0
Thigh: 65.4
Lower Leg: 58.5
Sternal Notch: 155.2
Total Body Height: 190.0
The Competitive Fit (cm)
Seat tube range c-c: 60.6 - 61.1
Seat tube range c-t: 62.4 - 62.9
Top tube length: 55.3 - 55.7
Stem Length: 12.2 - 12.8
BB-Saddle Position: 80.3 - 82.3
Saddle-Handlebar: 56.7 - 57.3
Saddle Setback: 8.5 - 8.9
Tacksam för svar.
Hitta en Bianchi Infinito till ett bra pris. Cykeln skulle passa mig perfekt vad det gäller geometri (C2C) och så står det ju "Made In Italy" på
Tyvärr så var den i storlek 55 vilket jag antog var för litet med tanke på att jag är 190 cm lång. Jag gick dock in på competitivecyclist.com och körde deras "fit calculator". Glädjande nog sa denna att jag skulle ha ett överrör på 55,3-55,7 cm (effektiv). Hurra, tänkte jag och ringde upp handlaren. Men när jag berättade hur lång jag var så sa han att han inte ville sälja den till mig "-den är på tok för liten för dig!".
Så nu undrar jag: Har jag matat in fel siffror, missuppfattat måtten eller är jag kanske miss-bildad ?
Och om det nu skulle vara rätt, kommer sadelstolpen att ens räcka eller är det bara att glömma den typen av ram?
Var mycket noggrann när jag mätte och fick hjälp av sambon.
Här är måtten som fit calculatorn spottade ur sig (allt i cm):
Measurements
Inseam: 93.5
Trunk: 67.3
Forearm: 36.2
Arm: 69.0
Thigh: 65.4
Lower Leg: 58.5
Sternal Notch: 155.2
Total Body Height: 190.0
The Competitive Fit (cm)