Vilken ram?

Tänker skaffa en ny ram, eftersom min Zaskar LE är lite för stor för mig. Första funderingen är om jag ska köpa en aluminium eller en stål-ram. Kommer antagligen köra lite multisport och fick då tipset att stålramen skulle vara bättre pga stöt-absorbtion. Har trott att stål skulle bli mycket tyngre, men detta stämmer kanske inte?!
Någon som har ett tips på en lätt och skön XC ram i prisklass 4-6000?
 
Har nog inget direkt tips på en varken bra eller lätt stålram i 4-6000kr klassen. Har svårt att tänka mig att det finns. Särskilt när du kört på en sådan fin ram som en zaskar Le.En fråga: varför skulle det vara bättre med en stålram specifikt för multisport?
 
vibrationer

Förklaringen som jag fick var att stål skulle dämpa vibrationer bättre än aluminium och under långa tävlingar är vibrationerna mycket uttröttande. Detta är anledningen till att många multisport-lag kör heldämpat. KHS och Kona har iallafall stålramar i acceptabel prisklass, antar att det finns fler.
Men frågan är om det är stål jag ska satsa på, eller om någon har tips på en juste aluminium-ram.
Har också en gammal Cannondale M800, och jag trivs mycket bättre med den ramen än med min nya Zaskar.
 
Hej Björn! Du skall inte välja en stålram i dagens läge enbart med anledning av materialets stötabsorberande egenskaper! Detta tar en dämpargaffel hand om mycket bättre. Beträffande den generella vikt skillnaden materialen emellan så är kommer det inte skilja mycket mellan din fina men aningen överbygda Zaskar och ett lika kostsamt ståldito. Det kan mycket väl vara så att om du köper en bra och väl avpassad stålram att den väger mindre!

Jag tillhör dem som inte är så imponerad av alla trender som fabrikanterna försöker lansera bla detta med alu-ramar. Om man läser på så förstår man efter ett tag att en cykelram är ett otroligt fiffigt sätt att fördela en "klump" metall med avsikten att fästa in all den utrustning som du behöver för att skapa en användbar cykel! Hur man sedan går tillväga när man väljer material, skapar rören, reducerar dem och fäster ihop dem och alla beslut om vinklar, godstjocklek, härdning kommer sedan ge sig tillkänna när den färdiga cykeln skall "ut och rastas"!

Vad jag menar är att man kan bygga en ram i nära nog vilken metal/legering som helst och få nära nog identiska egenskaper, men då på bekostnad av någonting annat. Om man vill få en lika bekväm ram i en alu-legering som en stål-legering så måste man ge avkall på något annat. Ofta betyder detta att rören blir större i omkrets med tunna tunna väggar samt ett högre pris(läs Principia, Cannondale & Klein mfl). Dessa stora rör och tunna godstjocklek ger dock i mitt tycke även en sämrehållbarhet/livslängd. Gravitationens inverkan är ju, som de flesta vet, den att saker förr eller senare far i backen...;).

Att hitta en bra MTB i stål är svårt och en ram än värre. Kolla nedanstående länkar om inte din lokala butik trilskas. Skall du köpa på postorder så kan du lika gärna kolla in utlänska sajter. Engelska cykeltidningar har ofta många utmärkta annonser med bra och prisvärda ramar. Ofta handbyggda till samma pris som Taiwanproducerade! För mer info maila mig eller kolla i mitt inläggarkiv.

-Svenska Lassbo Racing tillverkar enbart högkvalitativa stålramar. Det har varit endel frågetecken ang vidare produktion men kan vara värt ett försök: http://www.lassbo.w.se/
-Evalds MTB Garage säljer KHS stålramar med antingen "hard & softtail": http://www.evaldsmtb.se
-Kolla om de kan ta hem en ram: http://www.cyclecomponents.com/borjan.html (Försökte själv men de slutade höra av sig då jag ville ha priset på ramen...!)
 
Rost

Men de dyrare stålramarna ligger väl inte under 6000 kr som det gällde här. Bland de billigar är väl stålramarna tyngre.
Sen en sak. Stål rostar. Även om man håller efter ramen noga så kan man ha missat nån stans som vid pedalerna eller undersidan. Då blir det fram me sandpapper och grejer. Aluminium brukar oxidera men det yttre skiktet som bildas skyddar.
Thomas.
[Ändrat av Thompaa 2001-09-22 kl 16:18]
 
'theDude's kunskaper (= okunskap + fördomar!)

Du skriver ovan:
"Ofta betyder detta att rören blir större i omkrets med tunna tunna väggar samt ett högre pris(läs Principia, Cannondale & Klein mfl). Dessa stora rör och tunna godstjocklek ger dock i mitt tycke även en sämrehållbarhet/livslängd. "

Hur vet du att det stämmer?

Är det inte så att du inte har några kunskaper om ramars livslängd utan bara fördomar?

Har du sett det här testet:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/EFBe/frame_fatigue_test.htm
http://www.efbe.de/ehomepag.htm
Hur gick det för stålramarna?

I fortsättningen tycker jag det vore bra om du _tydligt_ kunde framhålla vad du _vet_ och vad som är dina fördomar!

Skulle jag köpa en dyr ram så skulle jag köpa den av en tillverkare som har varit länge i branschen, dvs ingen 'lycksökare'. Klein har byggt OS-alu-ramar sedan mitten/slutet av 70-talet och Cannondale sedan mitten av 80-talet.
Men det som är allra viktigast är att köpa ramen av en tillverkare som ger bra garantier. Klein och Cannondale lämnar livstidsgaranti på sina ramar. Se:
http://www.kleinbikes.com/tech_guide/warranty.asp
http://www.cannondale.com/tech/terms_warranty.html

Om nu livslängden är så begränsad på ramar från Klein och Cannondale, hur kommer det sig då att de finns kvar som tillverkare efter så lång tid?
Och hur kan de överleva som tillverkare med så generösa garantier om deras ramar har så begränsad livslängd?
Vad har du för ram 'dude'?
Hur lång är garantin på den?

Berätta!
[Ändrat av User 2001-09-23 kl 23:01]
 
Allas rätt...

User: Du behöver väl inte gå till ANGREPP på The Dude som verkar göra mycket för at komma med intressant information. Om detta bara skulle vara ett forum för folk med "insider" information så vore det snart inte mycket till forum kvar. The Dude skriver ju "Dessa stora rör och tunna godstjocklek ger dock i MITT tycke även en sämrehållbarhet/livslängd" och det tyder väl ändå på att det är just HAN som TYCKER så?

Att sedan en tillverkare ger livstidsgaranti är givetvis ett bra sätt att få kunder att tro att sakerna håller för evigt. Det är givetvis så att OM någon nu kör sönder sin ram OCH bemödar sig att reklamera denna trots att det gått 10 år så SJÄLVKLART är det till företagets fördel om man då inte är småsnål. Dålig word-of-mouth är ju inte bra för någon tillverkare, speciellt om man vill ta ut högre priser än andra för en sak som "kanske" är lika bra oavsett.

Självklart skall man få komma med "tyckande" och "funderingar" eller "egna tolkningar/erfarenheter" bara det är en trevlig ton bakom. Bättre det än att använda floskler som "jag pratade med ett proffs på XX och han sade:"

Ha det!

PS. Testerna var dock intressanta, mer sånt!
[Ändrat av Buda 2001-09-23 kl 23:44]
 
Instämmer

Det finns tyvärr en del människor som verkar föredra påhopp före konstruktiv kritik. Men bättre att få rätt info slagen i ansiktet än att inte få den alls.. eller.

Men jag kan inte förstå varför tjockare ramdiameter med tunnare väggar skulle vara sämre. Har man läst materalteknik vet man att den ska ta lika mycket som en tjockväggad med liten diameter.

Och killen som gjorde inlägget ville ha en ram för 4-6000 vilket inte de ramar ni snackar om kostar.

Vad som bör observeras är ett en del tillverkares livstidsgaranti inte alltid är så livstids.
Det kan vara att den bara gäller för första ägeren eller att det bara gäller för tillverkningsfel och inte slitningsskador.

Klapp på axeln på Buda som lyckas vara trevlig.
Thomas.
[Ändrat av Thompaa 2001-09-24 kl 10:53]
 
Godstjocklek...

"Dessa stora rör och tunna godstjocklek ger dock i MITT tycke även en sämrehållbarhet/livslängd"

Har själv en Kleinram (Attitude från 97) enormt fin ram och extremt lätt! Men godstjockleken är som the Dude säger extremt tunn och jag har fått en liten buckla i den! Det skulle aldrig hända på en stålram med motsvarande styvhet dvs tjockare gods.

Jämför en Colaburk med styvheten X och ett stålrör med grövre gods och samma böjstyvhet, risken för buckling är ju betydligt större på colaburken. Och vi vet ju vad buckling innebär för en colaburks styvhet!

Huruvida stålröret slankhet skulle innebära större risk för knäckning bryr jag mig inte om här. Sen vet man ju att ju mer material (yta) man har ju större är risken för ett materialfel, spricka (dislokation) osv i ytan. Leder till utmattning.

Så teoretiskt så borde ramar med stor yta vara sämre, men om det praktiskt har någon betydelse vet jag ej! Det beror nog som the dude säger på ramkonstruktionen, härdning anlöpning svetsmetoder osv, osv...
Titta även på detaljerna i testerna, i nästan alla cyklar som pajade så var det vid en svets som sprickan startade! DVS hur bra är cyklarna svetsade och efterbehandlade betyder extremt mycket för ramens utmattningsegenskaper!

Ut och testa ramarna! Fungerar de bra och kostar lite mer så får du säkert en ny om du lyckas sabba den via utmattning!

De enda ramar jag har sett som har gått sönder har varit de som har hoppats och krachats med och då har det inte handlat om utmattningsbrott;-)
[Ändrat av fafner 2001-09-24 kl 18:19]
 
Ni skulle se...

Ni skulle se min Kona Cindercone ram efter att jag hade den bak på bilen uppe i Stryn. "Någon" måste ha backat på den och ramen har fått en rejäl inbuktning. Det är lite svårt att förklara men jag återkommer med en bild. Vad som är intressant är att ramen verkar funka bra ändå, stålram med SMALA rör funkade alltså i detta lite märkliga "test" :) :cool:

Obs detta är bara en parantes på inlägget ovan, mindes inte detta förrän jag läste om fafners "field test" rekommendation...
 
Buklig stålram

Jag hade fram till förra sommaren en Marin stålram, med en bukla som fanns redan vid inköpet. Jag är ingen materialexpert och utsatte den inte för extremåkning som jag ser det. Men den fungerade utmärkt trots en inbuktning på undre ramröret. Detta sparade mig dessutom 1600 i inköpskostnad. Den gav inte heller efter för lite hopp och lek i grusgropen, men hade lite dödvikt som jag gladeligen inte släpar på längre.

Numera kör jag på en Sintesi Fuego (ca 1,5kg)som kostar ca 5000kr och jag tycker att den är helt ok, men det är helt klart att den leder mer vibrationer till sadeln. Men med dämpare har man inte så ont av det, dessutom står man ju gärna i de skumpiga partierna.

//Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perlowdin Vilken MTB ram är bäst? Mountainbike 6
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
maknu Vilken barnsits är bra? Mountainbike 6
tigerr vilken ska jag välja.? Mountainbike 0
mxsr Vilken cykel? Mountainbike 1
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
bergholm Vilken skillnad i pris! Mountainbike 2
Test005 Sportdryck, vilken? Mountainbike 5
Klaus Vilken MTB kan jag välja? Mountainbike 10
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
niking Ny mtb-ram för seriös cross country Mountainbike 6
Jönsson72 Sprickor i ram på Freke Mountainbike 11
najp Skydda ram med helikoptertejp Mountainbike 6
LasseN Dämpare på 'stel' ram. Mountainbike 3
Joje Knak i ram? Mountainbike 9
jonas_E Ram storlek Mountainbike 4
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2
Rosebuddy Långa cyklister och Columbus Al-ram Mountainbike 18

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg