Vilken räddningsutr. har ni med?

Har gått kamraträddningskursen. Allt som vi gjorde där (escaping the system, bygga hissar, motviktsfira, fira med skadad, traversräddning osv) gick att lösa med det man normalt har på racket och det man kom åt att ta från sin repkompis, samt två extra prusiksnören.

Går man sen förstahjälpenkurs så inser man att har man en telefon och bara aningens mer kläder än bikini/badbyxor på sig (så att man kan göra blodstoppare av kläderna), så klarar man att utföra allt man kan utföra om man inte har en längre sjukvårdsutbildning. Resten bör man avvakta utbildad personals order med att göra.

Ofta kan ju ett markfall innebära en nackskada. Rör man en nackskadad utan att veta hur kan man orsaka att denna person blir förlamad. Det kan alltså i många fall vara bättre att göra så lite som möjligt. (Om personen inte andas måste man förstås ge livräddanda insatser, tolka mig nu rätt!)

Vad ni gör, peta inte i folk som behöver vidare vård värktabletter och sånt, det kan göra att de måste magpumpas innan det verkliga jobbet för att lindra deras skada kan genomföras och förseningar är aldrig bra. Måste man t.ex. sövas för att lägga ett brott rätt ska ju magen vara tom. Dessuom kan personen vara för dålig för att protestera mot ett preparat som han/hon är allergisk emot och då har du skapat ett ytterligare problem som kan bli nog så dramatiskt.

Vem ställer sig och täljer spjälor under en klippa? Ta med morgontidningen istället. En hårt rullad tidning är en utmärkt spjäla, kvistfri är den också. Har du ett sittunderlag i ryggan är det också bara att rulla.

Häng det på andremannen....

På längre turer brukar jag/vi alltid se till att andremannen har några extra skruv, prusik och ett litet knippe kil. Det är ju trots allt förstemannen som riskerar att råka ut för de värsta sakerna.

Själv har jag i selen en ovalkarbin med extra prusik, kniv, hjul till talja och en liten diodlampa. Extra skruvar har jag också, men inga som är direkt vigda åt räddning. I brallorna/ryggsäcken brukar det vara mat, vatten, kläder, telefon och förstahjälpengrejor, även om inte allt är på ryggen när jag klipper bult...

Man ska heller inte underskatta vad man kan tillverka med en lång cordelette och en kniv.

Ix: Den där slangen i näsan du pratar om kallas för kantarell. Åtminstone i de lite mer insnöade kretsarna. Den har säkert ett finare namn också. Kan nog vara lite svår att få tag i som privatperson.

En lätt sak att ha med sig är en beskrivning av de hissanordningar mm som man kan bygga. Även om man gått kurs så inser man kanske att övning ibland är nödvändig och även om en fusklapp inte ska ersätta övning och utbildning är det nog inget dåligt komplement.
En inplastad A5, med bilder på båda sidor skulle kunna visa det viktigaste (eller kanske det mest komplicerade om det nu är svårast att minnas). En sådan beskrivning väger antagligen mindre än vilken skruvkarbin som helst, men kan kanske vara skillnaden mellan en korrekt eller farlig 6:1-hiss...
Har inte hittat schyssta bilder på nätet ännu, men det finns ju i litteratur samt att man kan rita själv.

Jo, jag var där, men det saknas ett och annat.

Dock kan man ju rekommendera boken. Den är f ö inte större än att den går ned i en benficka, och med plastad pärm. Fast mer än ett par skruvisar väger den...

Inte så

teoek; sa:
..., första förband i hjälmen, ...

Hej Ted och ni andra!

Det här med att stoppa första förbandet i hjälmen är ingen bra idé.

Det fanns ett (dumt) tips i Climbing Magazine #219 om att göra just detta:
http://climbing.com/techtips/tttrad219/

Det ogillades av en forskare (svar i nummer #220) som studerat hjälmars funktion. Han menade att genom att stoppa saker i det luftiga utrymmet överst i hjälmen så försämrades klart dess förmåga att ta upp energin ifrån t.ex. en fallande sten. Energin ifrån stenen hamnar då i skallbenet istället för att deformera själva plasten i hjälmen.

/Örjan

Det låter klokt.

Det som får plats i hjälmen får rimligen plats i fickan istället.

Apropå kompakta förband; var köper man såna förband som man hade i lumpen?
Det var ju som ett strömlingeformat cigarettpaket, och innehöll det som behövdes för en större sårskada i alla fall. Jag har haft ett sånt i många år med några plåster på tejpade, men det skulle behövas nåt fräschare ibland, i de rätt många situationer då jag
inte har lilla väskan med mig.

Om jag inte minns fel var det Cederoths och då kanske de finns på Apoteket? Eller rent av ÖoB?

Apoteket.

Och angående skruvkarbiner, jag har ett par skruvisar som är lika lätta som vanliga karbiner. Alltså inte det såna där feta som de brukar vara, som jag har till att hänga vanlig utrustning på, på så vis har jag ett par extra om det behövs. Så slipper man dra på en extra knippe av dem som normalt inte används.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Verhauer Vilken förare för Cadarese och Balmanolesca? Klättring allmänt 0
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Klättring allmänt 10
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
johannoren Vilken sko? Klättring allmänt 10
Tomas Odhult Vilken hyrbil för kort roadtrip i Europa? Klättring allmänt 13
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
Bloggomann Vilken broms? Klättring allmänt 13
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
sojourner Vilken hemförsäkring accepterar klättring? Klättring allmänt 12
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
axel_broman Vilken klätterfilm? Klättring allmänt 12
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
maxen Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför? Klättring allmänt 37
Hedman Vilken respons Klättring allmänt 0
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
Vilken sågning av Kropp!!! Klättring allmänt 19
tango Har man gått ifrån helt delbara selar? Klättring allmänt 7
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
johnliungman Det värsta du har sett Klättring allmänt 96
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
Milosz Har du tips om Australien? Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har längden betydelse? Klättring allmänt 19
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg