Jo man brukar få det man betalar för...
Bra kommentar från Fowwe! Jo med tanke på livslängden på en bra pulka (köpte min 1988 och den har väl en 300-400 dagar på tur.....) så är det ju ganska lätt att motivera en betydligt högre kostnad! Sen är det naturligtvis helt sant att Parispulkan är lätt.
Spännande att höra från en Acapulka ägare....tycker att deras pulkor ser grymma ut! Enda som avhållit mig från att investera är att jag då måste byta min älskade gamla bambu-skakel.
Det där med skaklar är en spännande historia. På den tiden jag köpte min gamla hederliga Rimforspulka var det långa utlägg om designen av ett par skaklar. Dom skulle vara tillräckligt böj och vrid styva för att man skulle kunna styra pulkan och samtidigt ha en väl avvägd fjädring framåt. Teorin, som jag kan intyga funkar även i praktiken, var att skakeln skulle ha samma egenfrekvens som man naturligt har när man går....höger ben .... vänster ben osv.
Sen än min tolkning av utvecklingen att det där med att tillverka högkvalitativa bambuskaklar blev alldeles för dyrt, så man övergick till metall eller glasfiber. Och idag veta tusan om kunskapen finns kvar!!!
Så jag har lite svårt att köpa att rep skulle vara mindre energikrävande än en bra skakel. Och givetvis får man betydligt sämre kontroll på pulkan. Min gissning har därför varit att man valt rep på t.ex Grönlandsexpeditioner av säkerhetsskäl när man passerar glaciärsprickor. Men om folk som testat bägge säger att det går lättare med rep om tar sig fram på platt mark (skulle väl vara typ vintertur genom Sjaunja eller liknande) får man väl tro på dom.
/ Stefan