vilken ordning på liggunderlag?

Jag ska ta en tur nu och ser att det kan bli bara ett par plusgrader på fjället. Förra året så hade jag ett oisolerat uppblåsbart liggunderlag från Intersport med mig på turen. Jag hade bara det och låg ovanpå med en sovsäck som har som Comfort ca -5,på kvällen vart det frost och runt nollan. Men jag frös ändå som en hund och misstänker liggunderlaget.
Nu när jag ska upp så tar jag med mig ett tunt cellplast underlag från biltema. Men då är frågan vad isolerar bäst, cellplast mot golv och luftmadrass ovanpå eller tvärtom? Vill inte frysa igen det var riktigt otäckt.

Cellplast mot kroppen, annars får du konvektionsförluster sidledes ut genom luftmadrassen. Cellplast mot marken har andra fördelar, främst som punkteringsskyddd åt den uppblåsbara komponenten, men då få den vara av den sort som är fylld med något (syntet eller dun) som gör att inte luften cirkulerar därinne.

Grymt ,tackar för snabba svar. Det får alltså bli luft underst och sedan ligga på det tunna cellplasten. Hoppas på en ngt varmare tältnatt denna gång.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg