Hej!
Det är dax för en ny pendlarcykel och kravspecen är som följer:
- >= 18 växlar
- skivbromsar, minst fram men starkt önskvärt även bak (för att få hejd på ekapage enligt nedan är jag trött på att byta utslitna bromsklotsar)
- pakethållare som tål att hänga sidocykelväskor på, ska klara 2*20kg även om nog normal daglig last nog är 10+7 kg
- tåla att dra påhängscykel alterntivt barnsadel + cykelkärra med omkring 50 kg
- tåla last som ovan + mej själv som väger 90 kg
- Ska klara att cykla grusväg
- Barends vill jag nog också ha.
- Ska användas året runt - dvs får inte rosta bort av salt
- hyfsade stänkskydd - vill inte se ut som en leråker vid hemkomst
Pendlar 2*10 km per dag omkring 4 dagar i veckan träningsklädd med påhängscykel medan på helg blir det emellanåt utfärd med navmonterad cykelkärra och barnsadel.
Kandidater hitills är Skeppshults Elit 27 eller Skeppshult pro - kostar 10-11kSEK enl deras egen prislista.
Är dessa rätt?
Vad finns för flera alternativ?
Framförallt tåligheten är av intresse.
Har inte råd att köpa något som inte håller för att sedan köpa nytt igen!
/Patrik, börjar bli dyrt att hålla fortsatt liv i min gamla Cresent från tidigt 90tal
Det är dax för en ny pendlarcykel och kravspecen är som följer:
- >= 18 växlar
- skivbromsar, minst fram men starkt önskvärt även bak (för att få hejd på ekapage enligt nedan är jag trött på att byta utslitna bromsklotsar)
- pakethållare som tål att hänga sidocykelväskor på, ska klara 2*20kg även om nog normal daglig last nog är 10+7 kg
- tåla att dra påhängscykel alterntivt barnsadel + cykelkärra med omkring 50 kg
- tåla last som ovan + mej själv som väger 90 kg
- Ska klara att cykla grusväg
- Barends vill jag nog också ha.
- Ska användas året runt - dvs får inte rosta bort av salt
- hyfsade stänkskydd - vill inte se ut som en leråker vid hemkomst
Pendlar 2*10 km per dag omkring 4 dagar i veckan träningsklädd med påhängscykel medan på helg blir det emellanåt utfärd med navmonterad cykelkärra och barnsadel.
Kandidater hitills är Skeppshults Elit 27 eller Skeppshult pro - kostar 10-11kSEK enl deras egen prislista.
Är dessa rätt?
Vad finns för flera alternativ?
Framförallt tåligheten är av intresse.
Har inte råd att köpa något som inte håller för att sedan köpa nytt igen!
/Patrik, börjar bli dyrt att hålla fortsatt liv i min gamla Cresent från tidigt 90tal