Finns rätt många tidigare trådar om detta. Jag rekommenderar Skyllermarks röda 47 cm i första hand och röda 42 cm i andra hand. Lång uppslutning som på de blå är onödigt med lös häl.
http://www.seatosummit.se/Skyllermarks-Roed.htm
Trenden går sen några år mot kortare skridskor och kortare radie men 47 cm ger bra allroundegenskaper.
Thure
Tack för svaret!
Jo, jag vet att det finns gamla trådar om allt här på utsidan. Tro mig, jag har rätt många lästimmar per inlägg
Och det jag söker är inte enbart köpråd utan även egen förståelse. Dvs att kunna värdera den info jag får/hittar.
Det borde ju t.ex finnas en anledning till att det finns både trubbnosig och spetsig uppslipning, det bör vara skillnad i när det ena eller andra är att föredra. Att hitta info om vad den skillnaden består i är dock svårare (eller så har jag dålig google fu) så man kommer knappt närmare någon egen insikt.
Samma sak gäller andra egenskaper som t.ex svängradie - gör det någon konkret skillnad om den är 27 eller 35 meter? Och isf vad?
Vilka egenskaper är relevanta och vad påverkar de?
I andra branscher så är det knappast ovanligt att annonser/produktbeskrivningar är fyllda med mer eller mindre irrelevanta nuffror för att få dribbla bort okunniga konsumenter, så varför skulle inte samma sak gälla här? Ett friluftsexempel är tält som säljs med skyhög vattenpelare som främsta argument - det är inte oviktigt men knappast ett pålitligt mått för om det är ett bra tält för att fjällvandra med.
T.ex så framstår ju Pikmakarns Svart på deras egen hemsida som guds gåva till skridskoåkaren men att värdera den informationen är jättesvårt som färsking. Hur mycket salt ska den intagas med?
Därför framstår också en rekommendation utan motivering som ganska svår att värdera, även om det kommer från någon som verkar ha mycket god kunskap på området .
Källkritik och anekdotisk bevisföring och allt sånt där
(jag vill inte verka otacksam, jag vill bara kunna bilda mig en egen uppfattning)
edit: Eftersom det nu är rätt många frågorsom återkommer frekvent så skulle det kanske vara lämpligt att skapa s.k klistrade trådar som besvarar vanliga frågor som kan ligga högst upp i respektive underforum. Men det är en bit off topic här.