ping; sa:
Nja,lite besviken blev jag
.
1. Grejen är den att jag har använt en sån där långbladig Mora hur länge som helst,men det kan ju vara kul att ha nånting annat också.
2. Om man nu inte ska rostfritt kolstål, vad ska man ha då?
3. Och varför inte skålslipning?
peter
1. Jag håller med om att det kan vara kul med lite andra knivar än moror. Jag kan ge dig hundratals tips om andra minst lika lämpliga (om än kanske inte lika billiga). En av mina personliga favoriter är Bark River knivar. Helt otroliga för ett moderat pris (mellan 300-2000).
2. Det finns inget rostfritt kolstål, Peter. Det finns däremot rostfritt stål med hög kolhalt eller kolstål. I samband med en friluftskniv skulle i alla fall jag satsa på rostfritt (eller om jag hade haft råd: INFI).
3. Ett skålslipat blad har sina begränsningar. Det är ok om du skall skära av ett snöre eller material vars tjocklek inte överstiger skålslipningens bredd. I alla andra fall hugger materialet fast i övergången mellan faserna. Det är bla annat därför som en kockkniv inte är skålslipad.
En annan begränsning är att själva eggens tunnhet gör kniven mer benägen till chippning och annan deformering. En friluftskniv skall ju användas också till att tälja med, kanske hugga av kvistar och liknande. En tunn skålslipad egg är i det här sammanhanget inte lika lämplig som en konvex (som t ex Fällknivens modeller), sabel- eller flatslipad dito.
~Paul~