Vilken kniv ?

Eftersom mitt frilufstliv inskränker sig till bergsvandring någon månad varje år har jag inget behov
av kniv. I sjukvårdutrustningen ingår dock
en sax; jag tror den väger 9 gram.

Re: Re: Re: Re: Re: Victorinox Spartan

Durin; sa:
Nordesjö; sa:
Korkskruv är ett bra överlevnadsverktyg, eftersom det är ganska svårt att improvisera om man skulle sakna en.

Dricker du bara hembränt och fulöl på festivaler?? :)
Improvisation sker med blyertspenna, bara att trycka ner korken ner i vinaren.

Att få NER korken kräver ingen improvisation. Jag snackar om att få UPP den. :)
Sen handlar det såklart om stil. Man får knappast extrapoäng hos sin omgivning av att "lyckas" med att trycka ner en kork i en vinflaska, men det får man alltid när man halar upp en Victorinox när korksrkuven har glömts hemma.
Men det beror såklart vilken typ av vindrickare man omger sig med...

Va? Är det ingen som slår av flaskhalsen med ett välriktat karateslag?? Va är ni för mjäkisar :)

Om ni inte kan karate så skulle jag rekommendera en BK9 att utföra arbetet med både flaskan och naturen ;)

~Paul~

Knivmannen.

Paul,du som brukar ha en hum om knivar och deras utformning,kan du berätta nåt om den här:

http://www.bladezz.com/uzithkn.html

Är inte tänkt att kastas i fösta hand,det jag tycker verkar schysst är de olika greppen den ger möjlighet till,klicka på kniven så syns det bättre.Tror du den kan funka i frilufts-sammanhang?

Måste nog göra dig besviken Peter. Stålet är inte helt optimalt i det här sammanhanget. Det är absolut inte en kniv som jag skulle välja i friluftssammanhang, såvida du inte kommer att vistas i mycket våta miljöer eller använda kniven som en dykarkniv. Det finns andra stålsorter (i stort sett alla) som är mycket lämpligare.

Den andra invändningen jag har är slipfasens utformning. En skålslipad kniv är inte vad jag själv skulle välja i en sådan här typ av knivar.

Den tredje är handtagets utformning. Inte helt bekväm att hantera i längden i samband med påfrestande arbeten. Jag lovar, efter någon minut så får du din första blåsa.

Priset är ok, men å andra sidan så kan du få en lika billig och bättre kniv om du köper en (och nu blir alla nissar glada) vanlig Mora.

~Paul~

dePaul; sa:
Måste nog göra dig besviken Peter. Stålet är inte helt optimalt i det här sammanhanget. Det är absolut inte en kniv som jag skulle välja i friluftssammanhang, såvida du inte kommer att vistas i mycket våta miljöer eller använda kniven som en dykarkniv. Det finns andra stålsorter (i stort sett alla) som är mycket lämpligare.

Den andra invändningen jag har är slipfasens utformning. En skålslipad kniv är inte vad jag själv skulle välja i en sådan här typ av knivar.

Den tredje är handtagets utformning. Inte helt bekväm att hantera i längden i samband med påfrestande arbeten. Jag lovar, efter någon minut så får du din första blåsa.

Priset är ok, men å andra sidan så kan du få en lika billig och bättre kniv om du köper en (och nu blir alla nissar glada) vanlig Mora.

~Paul~

Nja,lite besviken blev jag :(.
Grejen är den att jag har använt en sån där långbladig Mora hur länge som helst,men det kan ju vara kul att ha nånting annat också.Om man nu inte ska rostfritt kolstål, vad ska man ha då?
Och varför inte skålslipning?

peter

ping; sa:
1. Grejen är den att jag har använt en sån där långbladig Mora hur länge som helst,men det kan ju vara kul att ha nånting annat också.

2. Om man nu inte ska rostfritt kolstål, vad ska man ha då?

3. Och varför inte skålslipning?

peter
1. Jag håller med om att det kan vara kul med lite andra knivar än moror. Jag kan ge dig hundratals tips om andra minst lika lämpliga (om än kanske inte lika billiga). En av mina personliga favoriter är Bark River knivar. Helt otroliga för ett moderat pris (mellan 300-2000).

BarkRiverNorthStar.jpg

2. Det finns inget rostfritt kolstål, Peter. Det finns däremot rostfritt stål med hög kolhalt eller kolstål. I samband med en friluftskniv skulle i alla fall jag satsa på rostfritt (eller om jag hade haft råd: INFI).

3. Ett skålslipat blad har sina begränsningar. Det är ok om du skall skära av ett snöre eller material vars tjocklek inte överstiger skålslipningens bredd. I alla andra fall hugger materialet fast i övergången mellan faserna. Det är bla annat därför som en kockkniv inte är skålslipad.

En annan begränsning är att själva eggens tunnhet gör kniven mer benägen till chippning och annan deformering. En friluftskniv skall ju användas också till att tälja med, kanske hugga av kvistar och liknande. En tunn skålslipad egg är i det här sammanhanget inte lika lämplig som en konvex (som t ex Fällknivens modeller), sabel- eller flatslipad dito.

~Paul~

dePaul; sa:
ping; sa:
1. Grejen är den att jag har använt en sån där långbladig Mora hur länge som helst,men det kan ju vara kul att ha nånting annat också.

2. Om man nu inte ska rostfritt kolstål, vad ska man ha då?

3. Och varför inte skålslipning?

peter
1. Jag håller med om att det kan vara kul med lite andra knivar än moror. Jag kan ge dig hundratals tips om andra minst lika lämpliga (om än kanske inte lika billiga). En av mina personliga favoriter är Bark River knivar. Helt otroliga för ett moderat pris (mellan 300-2000).

BarkRiverNorthStar.jpg

2. Det finns inget rostfritt kolstål, Peter. Det finns däremot rostfritt stål med hög kolhalt eller kolstål. I samband med en friluftskniv skulle i alla fall jag satsa på rostfritt (eller om jag hade haft råd: INFI).

3. Ett skålslipat blad har sina begränsningar. Det är ok om du skall skära av ett snöre eller material vars tjocklek inte överstiger skålslipningens bredd. I alla andra fall hugger materialet fast i övergången mellan faserna. Det är bla annat därför som en kockkniv inte är skålslipad.

En annan begränsning är att själva eggens tunnhet gör kniven mer benägen till chippning och annan deformering. En friluftskniv skall ju användas också till att tälja med, kanske hugga av kvistar och liknande. En tunn skålslipad egg är i det här sammanhanget inte lika lämplig som en konvex (som t ex Fällknivens modeller), sabel- eller flatslipad dito.

~Paul~

Tackar för infon,får väl leta vidare.Jag vill dock att bladet är av kolstål då det blir lättare att fixa till hack odyl.Ska fundera lite mer på bladets utformning, hur kniven ska användas.

peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
dePaul Backpacking jorden runt; vilken kniv? Utrustning allmänt 15
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg