vilken klass för gädda

Oj 1000 inlägg det va inte dåligt!!! När det gäller tafs till gädd-flugfiske så funkar det med grov flätlina. Har även provat med kevlar tafsar som man har vid karpmete o dyligt.Funkar bra men något stela. Tjock nylonlina typ 0.60 funkar oxå bra !!

Fireline ...

... fungerar bara bra. Brukar ibland vara lite
svårt att foga samman nylon/fireline om man inte
kör öglor (är väl ingen knutexpert skall erkännas).
Kör med 0.20 fireline och har inte haft några problem.
Har dock inte landat några riktiga monster.

Gäddfiske med fluga är väl inte min favorit men det
är rätt kul att smyga på dem stackarna där de ligger.
Man kan följa dem hela tiden och ibland följer de
bara efter och "inspekterar" flugan. Prova stanna
upp flugan så den bara svävar i vattnet när en gädda
följer. Dra den sedan med ett ryck och stanna upp
så följer den efter blixtsnabbt men ändå på konstant
avstånd. Om den nu inte hugger förstås :)

... har även provat "Retwistable Haywire Biteguard"

http://www.orvis.com/store/product_...cat_id=4&Dir_id=758&Group_id=773&feature_id=5

som är ganska "smuttig" men den kostar pengar och
jag tappade alltid bort dem.

Gäddfiske med fluga

Jag fiskar med ett spö i klass 8. 9,6 foot. Till fluglina har jag en Climax Pikeline som är taperad för att kunna bära större och tyngre flugor. Många vill binda mycket stora flugor. Men jag går ner lite i krokstorlek och använder bara material i syntet i för att flugan ej skall suga vatten och därmed bli tyngre. På så sätt förbättras både känsla, distance samt presentation när man gör kasten. Tycker ej om det här med att man måste ha en bit "stålwire" för att inte gäddan skall kapa linan. Denna tafsdel försämrar bara kastförmågan ytterligare. Gäddan måste väl ha någon chans! 0,40 håller gott och väl. Jag gör en tafs nedtaperad i tre steg ungefär spöt,s lägnd 0.55-0,50-0,40.
Ett resultat av detta kan ses i mitt fotoalbum.
skitfiske på er och till våren skall vi på dom igen!

Använd wire!

Det finns så bra wire-material nu, så man har ingen ursäkt att strunta i att använda dem!
Jag körde tidigare med Fireline men sumpade fisk då de gnagde av flätlinan.... Nu använder jag "Angler Pro" en wire som är super mjuk och lätt att knyta! När jag köpte den fanns den bara i 25lbs brottstyrka, lite overkill.... men nu finns den i 15 och 10 lbs också. Den säljs i butik på en liten genomskinlig spole med grön etikett. ca. 75:-/3m men man använder bara 3dm per gång!!
Den är oumbärlig till flugfisket efter Sveriges rolgaste fisk, Gäddan!!

Vad tycker du om färdiga tafsar?

Jag såg att Loop hade färdiga nylon-tafsar med cirka 40 cm wire färdig-kopplat. De var inte så dyra (60 kronor vill jag minnas).

Vad är era erfarenheter av dem?

Peppe

Nu kommer ett "sånt där" inlägg...

Nej jag har inte testat dom.
-Men varför svarar du då?
Därför att jag ofta byter flugor eller tafsdelar..
-Ja, men vadådå?
Jo, men jag menar att det är billigare att köpa delarna och knyta sin egen tafs, än att köpa en färdig tafs som kapas lite och slits lite hela tiden.

Sedan hörde jag av fiskebutiks killen att
"loops Gäddtafsar var OK men inte super!"

Jag fuskar!

Jag kör med "vanliga" beteslås... lite fuskigt kanske men jag byter fluga ganska ofta, och de tunna/lätta varianterna märks inte så mycket...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg