En kikare som du skall bära under vandring bör, och det är min personliga uppfattning, väga så lite som möjligt.
Samtidigt bör den ha en förstoringsgrad som gör det möjligt att hålla kikaren stadigt även vid marsch uppför backen. De flesta proffsorganisationer, Försvarsmakter och Sjöfart brukar sätta den gränsen till ca 7x förstoring.
Den av dig föreslagna har gyrostabilisering och föränderliga prismor. Den är batterieberoende. Jag är övertygad om att Canon vet vad de gör, men själv skulle jag inte välja en över 1/2 kilot tung kikare som har inre rörliga delar och är batteriberoende som enda kikare....
En sista viktig del i en kikare är utgående ljus. Dela objektivöppningen med förstoringsgraden. En 7x50 ger sådeles ca 50/7=7,143 i utgående pupill, eftersom ögats maximala pupillhål är ca 7 mm brukar man säga att det är en rejäl nattkikare. Numera finns det ju aktivt förstärkande nattkikare. Det här väger! Inte bara batterierna.
Själv valde jag en Apache senast, se gärna min recension
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3060
av kombinationen mätförmåga, relativt låg vikt och måttlig förstoring. Den väger ca hälften av min vardagskikare.
Ännu lättare är Leitz, Zeiss och Swarowskis 8x20 sök deras rescensioner här på Utsidan.
Jag tycker att den bra bärkikare bör väga under 1/2 kilot, de senare väger ca 1/5 kilo och ger en fenomenalt klar bild.
Är jag andfådd kräver min kikare ett stödsnöre för mindre hoppande bild, din 13x föreslagna kikare skulle då för min del kräva kamrats axel eller stativ. Där vill jag ha en kikare med 20-60x förstoring det är en observationskikare med vikt inkusive stativ i klassen 2-3 kilon...
Allra lättast är givetvis en monucular, Zeiss och bl a Minox gör utmärkta, då mer än halveras ovanstående vikter.
Du kanske inte skall nöja dig med en kikare utan ge dig en uppsättning, blir man kikarseende blir det lätt en liten samling kikare. Mitt monucular kan dubbla som lupp, mkt kort focuseringsavstånd, det är en trevlig egenskap. Sen har jag Apachen, en 7x42 och en observationskikare med stativ. På sjön använder jag gärna min 7x50. Ännu står en 8x20 på min önskelista men en dag kommer den sökert, ett av mina monucular har den storleken. Vikt under 100g.
Lycka till!
//J