Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
TŠnkte kšpa kajak efter ha lŒnat/hyrt ett tag. DŒ mina ekonomiska resurser inte tillŒter utsvŠvningar som VKV o.dyl. funderar jag pŒ Prijon eller Point 65N. Har ni nŒgra tips?
/ Fredrik
Om du tidigare har hyrt kajaker ett antal gånger så vet du säkert vad som har känts bra eller mindre bra för dig. Vilken kajak som är den rätta för dig är något som är beroende av var och ur du vill använda kajaken, hur du är skapt (längd, vikt etc.) och tyvärr ekonomin. Det finns två vägar att köpa en kajak till ett lägre pris: en "enklare" modell eller en begagnad. Själv valde jag en begagnad och är mycket nöjd med det (även en ny blir ju begagnad ganska fort Tyvärr kan det vara svårt att få tag på begagnat, bl.a. beroende på var man bor. Men om det är en ny du vill ha men i ett lägre prisintervall så tycker jag att du ska titta på fler än Point och Prion (inget ont sagt om dem). Enterprise som Erling Bengtsson på Svima designat tycker jag mycket om och det skulle säkert bli mitt val, och den ligger i stort sett i samma prisläge som de du nämnde. Trapper Dolphin liksom Bear & Waters Sea Cat är ett par relativt nya trevlig kajaker till lägre pris. Tollare gör visst mycket billiga glasfiberkajaker men jag har inte någon erfarenhet av dem (tror att det finns kommentarer i någon tidigare diskussion). Kanotbryggans Artic inte att förglömma. Dessutom har det förekommit information om kajakerna från finska Avalon på paddlingssidan för någon månad sedan.
Ett kajakköp kan kännas som en stor investering och det är lätt att falla för det som är billigt för stunden men tyvärr har jag flera exempel på bekanta som har köpt relativt billiga nya kajaker för att något halvår eller år senare inse att det inte var det som de egentligen ville ha. Det blev ett av mina argument för att istället satsa mina slantar på en begagnad av högre kvalitet.
Kolla http://www.skargardsgumman.com ( Utö i Stockholms skärgård )
De säljer begagnade hyrkajaker just nu.
Star 530, Star 570 och Pideraq.
Men tyvärr lite långt från dina hemtrakter....