Vilken kajak, lång i strumplästen

JAg skulle rekomendera en VKV Seagull. Själv paddlar jag Offsjåren. Jag är 190cm och har gott om plats. Mycket trevlig kajak och finns utrymme att utväcklas i. Och ni som säger att det inte går att rolla i den har fel. Jag fixade det på första försöket, och då har jag aldrig rollat innan. Kläm till lite med knäna, och det tror jag man gör iaf av ren instinkt =)

VKV Anita

Jag kan varmt rekomendera en VKV Anita, själv mäter
jag 200cm i strumplästen och trivs mycket bra med min
Anita. Generöst stor sittbrunn och bra roderlösning.
Du är ju "hyffsat van" som Du säger så då lär Du upptäcka hur snabb den är också.
Lämplig för både motion och turpaddlingar, en kajak som sett likadan ut i över 50 år? och fortfarande säljer bra, måste ju ha något som pasar många,
eller hur?

Lycka till och god tur! /Jampa

Offshore

Hej,
Jag är 1.95m lång och 95 kg tung. Paddlar en VKV Offshore och är mycket nöjd med den. Valde Offshoren just för att jag sitter bra i den. Att jag dessutom får plats med mycket packning för långturer upplever jag som ett klart plus. Om du vill ha en lite mer "responsive" kajak kan Eliten vara intressant. Använder min Offshore för motionspaddling, dagsturer och längre turer. På sjöar kanske man vill ha en "plattvattenskajak" men jag brukar få kompromissa med sittkomforten i de flesta av dessa. Nu sitter man väl oftast inte så lång tid i sträck i kajaken då man paddlar i sjö så det är sällan en stort problem.

Glöm inte Artisan!

Jag skulle vilja slå ett slag för Artisan oxå. Går att få tag på begagnade (tex här på utsidan) för bra priser, runt 10 000. Det är (för den som inte redan vet det) en ganska klassisk havskajak med lysande sköna egenskaper, som definitivt ger utvecklinsmöjligheter till paddlaren. (Inte för att vara sån, men jag kan knappast hålla med om att vkv anita gör det...) Rejält med utrymme för både fötter, ben och packning. Finns med stor, mellanstor och liten sittbrunn, bra roder finns som tillbehör.

Hej, jag är 198cm/103kg med långa ben och stora fötter (nr.48). Jag leta länge efter havskajak. Problemet var att jag har långa ben, stora fötter och är bred vid höftet, dvs. ryms inte i 42cm bred sittbrunn. Absolut rymligaste kajaken jag prövade var Svima Enterprise. Sittbrunns öppningen var tillräckligt stor och i höjdled var mycket utrymme för mina fötter, men fotstöden och mellanväggen var för nära. Den ända kajakken i standard utförande som jag rymdes i var VKV Seagull Ocean. Nu har jag paddlat en sesong med den och efter sitsbytet är jag nästan nöjd. Till nästa sesong tänker jag byta styrreglagen som är av glidkeeper typ. Tänker göra egen konstruktion som kommer att bli likadan som Offshore har.

Kolla sitsbytet: http://www.icon.fi/~mobi/ocean

Lill-Klas

Boreal Design

Jag är 1.88 och väger 97 kg. Jag har en Boreal Design Inukshuk som är stor och bra.

Finns på Orust Kajak.

Olmar

Stor kajak..

Jag paddlar mycket 1,91 lång och har idag en Prijon Kodiak som jag gillar skarpt, rymlig, stabil och rejält med packutrymme. Har testat ett otal kajaker innan jag bestämde mig..kan kännas lite pråmig ibland men rymligheten uppväger det mesta.Man sitter bra jämfört mot andra kajaker. Sen tål den ju rejält med stryk också...

Reval i Sthlm

Jag såg att kajakimporten säljer Revalen för 9.900 i Sthlm. Köpte en RS av dom i höstas och det var inga problem. Men dom har inga tillbehör, så det fick jag köpa hos Point65....

Lukke

Hej

Är själv lång (1.93). Väger 97 och tycker deet varit svårt att hitta en bra kajak. Även om de junnat bära min tyngd så verkar vissa kajaker vara känsliga för att man får så hög tyngdpunkt. Dessutom tycker jag det varit svårt att få plats med mina 45:eek:r.
Tycker också att en kajak skall vara hållbar och välgjord. Testade olika men föll till slut för en VKV Seagull (Måsen) Ocean, men med Off-Shore inredning.
Gillar själv inte kajaker med en "tunn" känsla i materialet.
Lycka till

Johnny

Jag har två stycken avalon elaine som jag sitter jättebra i. Underbara turkajaker för mig. Jag är 195 med lååånga ben. Jag garanterar att du kan sträcka på benen med storstövlar på.... Kayaksupport i Stockholm har dom. Där kan du hyra/provpaddla.
Dag Eriksen
naturguidelärare

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4
Kroppe Vilken kajak? Paddling allmänt 8
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
Texas Vilken kajak?? Paddling allmänt 1
Vilken kajak? Paddling allmänt 1
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg