Vilken jacka?

Hej, ni verkar ju ha bra koll på jackor här så jag prövar att fråga.

Jag letar efter en ny vinterjacka och vet inte vad jag ska köpa, har kollat på både dun, primaloft och skaljackor men kan inte komma fram till vad jag ska köpa.

Jag skärmflyger och på vintern är det riktigt kallt ibland då man är utsatt för mycket vind under ganska lång tid och är relativt stillasittande, selen har dock en "pod" som jag har benen i så dom har det rätt varmt. Samtidigt så rör man sig en del när man tar sig till flygstället och det är väl där jag tvivlar på dun då jag tror det kommer bli för varmt och skaljackor har jag inte så mkt erfarnehet av men rent spontant kan jag känna att det blir kallt och att för att få det varmt behöva ta på mig massa lager under vilket blir krångligt till vardags.

Det jag vill ha av jackan om det är möjligt är att kunna ha den hela vintern när jag flyger, en del skidåkning, den ska vara smidig plus att jag vill kunna använd den till vardags.

Tar tacksamt emot tips.

Vet ej vilket prisklass du vill hade tänkt dig men mitt tips är en fodrad skaljacka. Värmer gott samtidigt som den är 100% vind och vattentät. Isoleringen i jackan ska helst enligt mig vara syntet eftersom dun tappar sin förmåga att varma är den blir blöt, typ om man svettas mycket.

Min favorit är denna http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HOUDINI243444

Dyr men mycket bra.

Finns lite andra alternativ här http://www.addnature.com/department...e&wherestock=all&viewtype=productListByDeptId

Lycka till!

Den första frågan är kanske hur lång skall jackan vara. Där värmeförluster kan bli kritiska för kroppen är njurar och bålens botten. Midjekorta modejackor från sitt ursprung bars med salopetters alltid.

Men svensken är en märklig varelse som klär sig oftast efter +27° runt huvudet, -15° kring överkroppen, +20° runt benen trots att thermometern pekar på -12° och det blåser.

Kläder för värmeisolering och regnutehållande är kompletta system av olika funktion och isoleringsförmåga. Om man kompletterar efter flerstegsprincipen och klär sig rätt, kan man slippa obehaget av yttre vädret samt slippa bli svett samtidigt. Men det kräver manuell manipulering av vad man bär var och när.

Den tulipanaros du efterfrågar primärt blir nog svår att finna, tyvärr. Har bara jagat den själv i över 50 år och uppenbart har ännu ingen kommit på hur den skall vara, ännu.

Det finns en klok gammal bok om Soldater i arktis, skrevs inför köldförsöken inför det geofysiska året, jo det var länge sen, men vi och kläder fungerar ungefär likadant.

Vintersoldat, Fälts Vinterturen, UniRA etc liksom den här portalen innehåller massvis med tips och råd på olika detaljlösningar, men mycket lite om din och säkert många flers önskade tulipanaros.

Läs och lär och fortsätt leta, berätta gärna om du hittar något i närheten av.
go tur

Mest flexibelt är ändå i mina ögon en lager på lager lösning. Visst blir det lite krångligare med skal och värmelager och visst är det lite krångligare till vardags. Själv har jag flera sorters skall, en snygg jobb skall jacka från Holden (ett snowboardmärke) som är i -tex material, lite längre. Sen har jag en norröna anorak i polycotton, em softshell från outdoor research för slalombacken och en ren goretexskaljacka från milo. Plus ytterligare en fjällräven Montt i G1000. Som värmelager växlar jag mellan olika fleecejackor, en dun-förstärkningsjacka, en tjock ull-olle och en mängd olika underställ. Slutligen en riktigt varm dunjacka från Moncler. Skulle inte vilja eller kunna byta ut detta mot en jacka. Ska underställ går att återanvända under alla skal. Men ok, det är lite jobbigare i vardagssituationer, mycket bättre dock funktion dock.

Sent from my HTC One S using Tapatalk

Tror du måste vara beredd till ganska stora kompromisser om du ska ha en jacka till allt. Är ju klart att du mår bäst av tunnare när du rör på dig och varmare när du är helt still.

Jag skulle nog tro att bästa lösnignen i ditt fall är att hitta en jacka som funkar bra till vardags och på väg till var du nu flyger ifrån. Alltså en jacka som inte är supervarm, men "mellanmycket" foder. Så kan du röra dig i den utan att svettas ihjäl och du slipper krångla med massa lager när man går från att vänta på bussen i -20 till att sitta inne i tropisk värme på den.

Komplettera sedan men en extra supervarm fleece eller lätt dunjacka som du tar på dig innan du börjar flyga. Finns så små att man får plats med dem i en vanlig ficka. Själv kör jag dun och har inte haft några problem med det så långt, väger under 200 g och ger väldigt bra extra värme.

En sådan kan man även använda de få veckor om året som det blir sådär riktigt svinkallt och man behöver lite extra för att fixa vardagen.

Material på jackan är personligt val. Själv undviker jag skaljackor när det är för kallt för att bli blött. Har inte hittat några skalkläder jag inte upplever som för varma/svettiga så snart jag rör lite på mig. Då föredrar jag helt klart softshell eller för den delen klassisk bomullsmix av något slag.

Håller även med seobserver om att det är guld värt att ha en lite längre jacka som går ner över baken och låren. Gör det mycket enklare att klara sig med bara jackan till vardags, om man som jag tycker det är väldigt jobbigt att ta på och av sig långkalsonger på kontoret.

Håller med Smux, det går åt flera skal och mellanlager. Engelska oljerockar är klassiska i blött klimat och cykelshoppasr har tunna, täta jackor. Även jobbarbodar har intressanta funktionella kläder.
go tur

Jag tror inte heller att du kan ha en jacka för både promenad och flygning. Det är en himla skillnad i energiåtgång på att släpa tio kilo skärm uppför och sitta och glida under skärmen.

Skaffa en tät skaljacka så du slipper vinden, och komplettera den med lämpligt tjocka tröjor, alternativt skaffa en tät dun-/primaloftjacka som du drar på dig när du promenerat klart och ska upp och flyga. Fördelen med det är att de ofta är rätt lätta och går att komprimera ordentligt, så det blir inte så mycket extra att bära på.

Ser att jag har en jävla massa stavfel i tidigare inlägg. Så blir det när man skriver på mobil och inte orkar kontrolläsa. Hoppas innebörden gick fram någorlunda.

Sent from my HTC One S using Tapatalk

Jag vill även slå ett slag för ullunderstället i ett sånt här fall, och att som många av er påpekar klä sig i många lager istället för ett tjockt.

Ska du bara köpa en jacka/parka, så satsa på en riktigt bra vind/vattenavvisande skaljacka som kanske t.o.m har ett löstagbart foder. Sen en riktigt varm fleece eller tjock varm ylletröja med polo så klarar man sig rätt långt.

Och ja - att den går ner över baken tror jag är nödvändigt, så att inga glipor uppstår. Gissar att det kan vara lite knepigt att dra i och rätta till kläder när man väl är däruppe.

Men hur är lättdunjackorna - är de midjekorta allihop? Och vilken prisklass ligger de på? Antar att det skiljer sig en del i både funktion och pris på jackorna från "tantklädersaffärsjackorna" och de man köper på friluftsbutiken.

Kom på att en kompis till mig var typ frivillig inom flygvapnet en period. Hon hade en bra militärjacka med lurvigt foder i, som hade en "svans" man kunde knäppa ner och fästa mellan benen så att baken var helt inlindad i varm jacka. När den var fäst i originalläget såg det bara ut som en vanlig parka. Kanske det finns liknande lösningar även på "civiljackor"?

Hoppas du hittar en bra jacka du trivs med! =)

Neoshell+dun

Principen för start och stopp aktiviteter är ju flerlagersprincipen och det låter som det är så du ska tänka. Så förutom ett bra ullunderställ skulle jag titta på en skaljacka i materialet neoshell, känsla och luftgenomsläpp som en softshell men vattentät som en GoreTex-jacka eller för den delen en klassisk lätt skaljacka som den här http://addnature.com/product.aspx?pf_id=PATAGONIA_MSUPERCELLJKT.

Sen verkar det som du behöver ett förstärkningsplagg och då är det dun eller primaloft som gäller. Kanske nåt i den här stilen. http://addnature.com/product.aspx?pf_id=PATAGONIA_MHLDOWNSWEAT

Exemplen tog jag mycket utifrån att det va bra pris just nu.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
28 vilken jacka-byx kombination Kläder 2
fiddeliten Vilken jacka? Kläder 1
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg