Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej, denne lille parvel och dess fränder dyker upp i mitt 80 år gamla torp i Hälsingland. Är liten ca 4 mm lång, utan ben och spröt (om det nu är sådana), brun.
Vad är det för något? Är den skadlig?
"utan ben och spröt"?? Vad menas? Jag ser sex ben och två antenn"spröt". Skalbagge är det, vilken går inte säga utifrån den bilden. Sannolikt utifrån kommande och harmlös...
Jag menade givetvis utom ben och spröt. Hoppsan, dåligt genomläst av mig. Den har alltså 4 mm lång kropp. Det är ganska många i huset. I tvättrummet, i skafferiet, i bestickslådor. Huset har stått i princip obebott men möblerat i tio år.
Kanske förtydligar något. Tänkte på änger men jag blir förvirrad. Det dyker säkerligen upp ett dött exemplar så kan jag posta en bild på den med
Tack för dina svar!!
Den sista bilden är snarlik en Älgfluga, men den första ser mer ut som en liten avlång skalbagge. Då det finns en del otrevliga skadedjur (husbock, mjölbaggar inte minst) som ser ut som små skalbaggar kan det vara bra att se om du kan identifiera mot ex dessa kriteria/bilder: https://www2.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/#7=9;23=24,25
Det där ser ut som en slags kryp som dök upp i mängder i mitt lilla hälsingländska pörte förra året. Tänkte först att det var från skafferiet, men där var inga. Sedan trodde jag att det hade med någon död mus eller liknande i vägarna att göra. Men så verkar det inte heller ha varit.
Så småningom slöt jag mig till att de flög in utifrån. Ohyran upphörde efter ett tag, så det var (nog) säsongsbetonat. Antar att de sökte sig till skugga eller något i den stilen.
Jag lånar bilden och ser om jag kan skaka fram ett svar någonstans.
Nu är jag ingen expert, men jag kan tänka mig att en bättre/tydligare/skarpare (bättre upplösning, närmare) bild med bra ljus, där insekten kanske går på en linjal hade underlättat identifikationen...