• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vilken hundras är du?

pher_; sa:
Blev en Afgan hund, långhårig sak. Kul test. Måste lära känna denna typ av hund och se om den är lik mig.

Afganhundar är ju otroligt vackra med sin långa päls och sitt rörelsemönster. De liksom flyter fram. Men det är den minst intelligenta hundrasen av alla! De har gjort nåt test på det där. Nu vet man förstås inte hur de gjorde testet. Och vad är egentligen tecken på intelligens hos en hund? Smartaste rasen var i alla fall Border Collie, föga förvånande.

Jag känner ingen Afgahnhund personligen, så jag ska inte uttala mig om hur de är. Men mig veterligen är de ju framavlade för sitt utseende? Så är det ju med pudlar också, det är däför jag inte tycker om att vara pudel! Tycker inte att man får nån kontakt med dem, de är virriga och vimsiga och inte särskilt smarta. I alla fall de pudlar jag träffat/känner.
 
Hihi, jag kunde inte låta bli att göra om testet, och försöka svara lite nogrannare på frågorna. Tycker att jag denna gång blev en ras som passar mycket bättre in på hur jag tycker att jag är:

"The Glen of Imaal is a spirited and cocky little dog. Tough and brave when hunting while mild- mannered and gentle with the family." Stämmer!

"These devoted dogs like to be near their owners but are feisty with other animals. Use caution around other non- canine pets, especially hamsters, rabbits and mice." Hihi! :)

GlenOfImaal.jpg
 
Jag blev en fårhund (Picardy Shepherd), gillar att jobba (antar att det betyder att springa runt ute :) )och går bra att ha i familjen.
 
Själv blev man en Great Pyrenees (Pyrnean Mountain Dog). Har aldrig hört talas om rasen, men att det är en bergsvovve säger ju sig självt...
 
Slumpen eller

Roligt test. Egentligen skulle någon annan fylla i testet för min räkning då kanske det skulle stämma med deras uppfattning om mig.

Nu blev jag en Siberian Husky. Lite läbbiga hundar i mina ögon men jag kanske är läbbig?

Undrar om det blir samma ras varje gång man fyller i testet på samma sätt? Eller finns det en slumpgenerator?

Ännu roligare vore kanske om testet skulle välja ut en passande ras för husse respektive matte.

Thure
 
Det stämmer nog rätt bra ändå, jag flyter fram när jag är avslappnad. Inte tror jag att jag är speciellt smart heller, iaf inte när det gäller matematik och minnas olika saker, hehe. Iof vet jag inte definitionen för att vara "smart" så jag vet inte.

Hade en pudel (de har typ människohår, så de släpper inte mer hår än vi. Är allergisk mot de hundar som släpper hår) som blev nästan 17 år , men har nu tyvärr lämnat jordelivet med stor saknad. Kan bara säga positiva saker om honom. Så om du blev pudel i första försöket så skulle jag iaf tycka om dig :)

Golden retrivrar är iaf snälla så mkt vet jag.
 
Aminida; sa:
pher_; sa:
Blev en Afgan hund, långhårig sak. Kul test. Måste lära känna denna typ av hund och se om den är lik mig.

Men det är den minst intelligenta hundrasen av alla! De har gjort nåt test på det där.
/..../
Men mig veterligen är de ju framavlade för sitt utseende?

Blev nyfiken på det där med afghanernas intelligens för ett tag sedan eftersom jag hört det från flera håll. Frågade en kompis som jobbat på Svenska Kennelklubben. Enligt henne är det en myt, afghaner är smarta rackare, användes bl a till jakt på leoparder där hunden(arna) i princip jobbade helt själva.

Sveriges Afghaner (specialklubb) är förstås part i målet men det står mer på deras hemsida.

MvH
Aina

PS. Blev en portugisisk vattenhund. Kul test! DS.