öringen; sa:
Funderar på en Garmin GPSMAP 76C och har hittat den för 415 USD hos en amerikansk internetsajt som jag blivit rekommenderad.
När man handlar i USA så är det en annan produkt än den man köper i Europa. Grundkartan täcker då Nord-/Sydamerika istället för Europa/Afrika (kallas Atlantic basemap på Garminspråk). Grundkartan är den karta som alltid finns i GPS:en och visar den aktuella kontinenten översiktligt. Grundkartan duger inte för detaljnavigering men den fyller även när man använder nedladdade detaljerade kartor en viss funktion:
1. I områden där man inte har detaljerat kartmaterial laddat ser man ändå de flesta städer, viktigare vägar och dessutom större sjöar och öar.
2. Vid utzoomning blir det väldigt tomt när man vill ha översikt och enheten växlar till grundkartan om den är för "fel" världsdel.
3. För enheter som kan göra autorutt (t.ex. 76C) så är grundkartan användbar också för detta så länge man håller sig på huvudvägar. Detta är högintressant i framförallt de forna öststaterna, finland och andra ställen där det ännu inte finns detaljerat kartmaterial som stödjer autorutt att få tag på och en ruttbar grundkarta är då en stor fördel jämfört med att inte alls ha tillgång till autorutt. Observera att detta också är användbart i de fall man har detaljerat kartmaterial laddat som inte stödjer autorutt (t.ex. en topografikarta) då rutten ändå räknas ut på den underliggande grundkartan (men naturligtvis då begränsat till de vägar som finns på grundkartan).
Om man vill ha en 76C med europeisk grundkarta så kan man t.ex. köpa den på
http://www.aspidshop.com som säljer den för €468 inkl. moms och eftersom det är ett EU-land är det tullfritt, frakt tillkommer.
Kan det vara nåt för en GPS-nybörjare som ändå vill ha bra grejer att "växa i"?
ka användas till fjäll/skogs-turer som komplement till papperskarta...eventuellt lite paddling i Bottenviken.
Det är en mycket modern och kompetent GPS. Många som använder GPS för vandring uppskattar dock en lite mindre enhet än 76-serien. GPSMAP 60C eller eTrex Legend/Vista C erbjuder liknande funktioner men har mindre minne. 76
rna flyter däremot vilket är en klar fördel vid marint bruk.
* Hur långt klarar jag mig med det inbyggda 115 mb minnet?
Ganska långt, man får t.ex. in detaljerade kartor med autoruttmöjlighet, adressökning och en databas över intressanta platser för hela Sverige, Danmark och lite till samtidigt.
* Vilka svenska kartor finns att köpa till och är de dyra?
Från Garmin finns det väg-/stadskartor (CitySelect rekommenderas till en 76C men de kan också heta CityNavigator eller MetroGuide beroende på enhet och önskad funktion) och sjökort (kallas BlueChart). Från den svenska Garmin-importören Sportmanship kan man också köpa en topografisk karta (Friluftskartan) som dock fått en hel del kritik tidigare här i forumet för sina begränsningar. Om de är dyra eller inte är svårt att bestämma då alla har sin egen uppfattning om vad som är dyrt och dessutom handlar folk på olika ställen och betalar därmed olika priser. Personligen anser jag 2-3000 kr är prisvärt för en avancerad vägkarta över större delen av Europa och dyrt för ett sjökort som täcker en "region" i Sverige. Friluftskartan har jag inte använt och har därmed ingen uppfattning om.
Därutöver kan man också under vissa omständigheter ladda in andra elektroniska kartor men det kräver stort eget intresse och engagemang. Det finns en hel del skrivet om det här i forumet.