Vilken gps?

Om det alltså är så att detaljisten Dustin som jag köpt navigatorn av hänvisar till Garmins support Europa som ger felaktiga svar eftersom de inte känner till produkten ordentligt och jag tar upp frågan med Garmin support i Sverige som inte kan svara och som frågar Garmin support Europa som inte vet, då är ju cirkeln sluten. Det spelade alltså ingen roll att det kostade 15 kr / minut. Och servicemanualen släpper de inte heller. Det har jag viss förståelse för men jag tänkte att jag kunde läsa in den och utbilda folket på Garmin support Europa och Sverige!
Faktum är att jag har en fin dialog med försäljnings- och labsidan på Fuji. De släpper, i princip, alla data som gäller signaler in och ut ur deras produkter. De ger t.o.m. tips om var man t ex kan köpa en kontakt som pajat om man inte vill köpa en dyr från Fuji. Men Fuji har folk som kan deras produkter. Garmins supportfolk i Europa och Sverige tycks inte känna till deras produkter och blir tydligen väldigt störda av frågor… De kanske inte behöver kunna så mycket eftersom inga av Garmins produkter repareras i Europa. De har ett utbytessystem och den felaktiga produkten skickas till berörd fabrik direkt.
/Harald

Re: Har du skrivit sekretessavtal med Garmin?

Store; sa:
Nä, jag jobbar inte på Garmin, men jag tror på att ta betalt för extraordinär support.

Jag tror också att det kan vara en bra grej med att få betala för support. Men då skall dom tamejfan (ursäkta språket) kunna svara på frågorna man har. Jag har ringt till Magellans support i Sverige ett par ggr. Dom visste inte på rak arm vilka NMEA-meningar som ingick i de olika versionerna av NMEA i deras apparater. Men dom tog faktiskt reda på det och ringde tillbaka 10 minuter senare..... åsså var det gratis.

Vilken GPS?

Att välj GPS kan vara svårt om den skall passa in i alla situationer, bilen, båten, flygplanet, svampskogen mm.
Men om man som du vill ha en hjälp med navigationen vid fiske och friluftsliv så är väl förutsättningen där att du har en bra karta och en GPS som ger dig en bra positionering på kartan?

Jag skulle i det fallet rekommendera en handdator av typen Pocket PC med inbyggd GPS t.ex. Mio168 eller en annan handdator med Bluetoothanslutning och en bra Blutooth GPS.

Fördelen att använda Bluetooth är att då kan du lägga GPS mottagaren i din ryggsäck väl skyddad för väder och vind och så kan du ha själva handdatorn i fickan och ta fram när du behöver veta positionen.
Ett alternativ till att ha handdatorn i fickan är att stoppa den i en vattentät påse av typen AquaPac och hänga den runt halsen. I påsen är den väl skyddad för vädrets makter och i viss mån stötskyddad.

Bra och lämpliga handdatorer med Bluetooth och bra batteritid är t.ex. HP 2210, HP 1940, Dell Axim X30 m.fl.

I handdatorn lägger du in programvara som kan hantera vanliga topografiska kartor.

Sedan kan du ge dig ut i skog och mark.

Skulle du vilja stanna ute på fjällvandring längre än din batteritid på GPS och PDA (mera än 8 timmar) tar du med en liten solcell för laddning av utrustningen.
Det finns små solceller 12 volt 5 Watt som väger ca 300 gram och är lätt att bära med sig.

Mvh
Göran
http://www.soltek.se

Mitt tips

Köp en liten lätt,enkel och billig gps...alla gps-mottagare har dom basfunktioner som behövs för att navigera...
Det är ju ändå papperskartan man använder i första hand till dom aktiviteter du tänkt dig.
Ute till havs kommer du kanske att ha störst nytta av en gps.
Men det är klart,vill man lägga ut pengarna och är intresserad så finns det ju dyrare och roligare alternativ..

lämpliga handatorer

soltek; sa:
Bra och lämpliga handdatorer med Bluetooth och bra batteritid är t.ex. HP 2210, HP 1940, Dell Axim X30 m.fl.

Mvh
Göran

Göran, jag håller helt med vad avser kombinationen Bluetoot och handator. Däremot vill jag åter höja ett varnande finger vad avser iPAQ19xx-serien. HP är inte helt ärliga i marknadsföringen av denna modellserie. Den saknar stöd för seriell anslutning i kontakten om man vill ansluta GPS via kabel. Däremot är alla iPAQ med högre nummer utmärkta val.

Om man vill kunna köpa tillbehör för att ansluta annan utrustning till sin handdator ska man vara medveten om att iPAQ har en dominerande ställning i yrkesmässig utövning. Därför finns ett brett utbud av tillbehör för att ansluta GPS just till iPAQ. Det är svårt och ofta helt omöjligt att hitta tillbehör till de flesta andra fabrikat.

MVH/Christer
http://www.clover.se

IPAQ handdatorer mm

Hej Christer

Javisst är det så att HP iPAQ 19xx serien inte har serieportsanslutning i bottenkontakten men det är en superbra handdator till Blutooth GPS.
Jag har testat den tillsammans med en Fortuna Clip-On Bluetooth GPS i ryggsäcken och 1940 i fickan eller hängande runt halsen i en AquaPac. Här har man en utrustning som bör fungera oavsett vilken miljö man befinner sig i.
Även i tät granskog och i övrigt besvärliga förhållanden så har jag haft GPS kontakt med Clip-On i XT läget.

När det gäller tillbehör till andra än HP handdatorer så finns nog det man behöver när det gäller hållare laddkablar och GPS anslutningar.
Jag tänker kanske då i första hand på hållare och kablar från http://www.brodit.se

Mvh
Göran

Hållare mm

Jag är helt överend om att Brodits hållare är mycket bra och är faktiskt värda sitt (höga) pris. Kan kombineras med alla möjliga kablage så att man inte är låst till val av GPS.

MVH/Christer
http://www.clover.se

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg