Mitt liv som GPS
Det här kommer att bli långt...
Mitt intresse för GPS väcktes av en kompis som för drygt ett år sedan skaffade en Garmin Etrex Vista. Vi är inga direkta outdoor-freaks men brukar cykla några mil på helgerna med stöd från Gröna Kartan. [Tar pendeltåget i motvindsriktningen och cyklar hem ]
Jag hade en iPAQ i jobbet och skaffade en Navman 3400, som är GPS-mottagare som man stoppar iPAQ i, som en slags jacka. Den levererades med ruttberäknings- och vägvisningsprogram SmartST Pro. Jag köpte även kart- och navigationsprogrammet Fugawi för att kunna få över Gröna Kartan till iPAQ. iPAQ/Navman slukar batterier och är inte väderbeständig.
Sedan skaffade jag en återutsändande antenn till bilen i samband med att vi gav oss på Geocaching, som är skattjakt med GPS. Och ett bilfäste med spänningsmatning till iPAQ/Navman högt upp på instrumentbrädan, för att slippa flytta blicken så mycket och alltid komma fram med fulladdade batterier. Med den återutsändande antennen har vi perfekt täckning i bilen för en eller flera GPSer.
Kombinationen Gröna Kartan i icke väderbeständig iPAQ/Navman och Garmin Etrex Vista har enkelt tagit oss till många skattgömmor. På Gröna Kartan ser vi topografin och om det regnar får vi klara oss med Vistan.
Fugawi på iPAQ duger inte till Geocaching eftersom man inte kan mata in waypoints i fält. Det måste göras på PC och sedan föras över till iPAQ. Därför köpte jag OziExplorer och tillägget OziExplorer CE, som medger waypoint-hantering i iPAQ och som numera också erbjuder stöd för Lantmäteriets kartor som extra tillbehör. (Stödet funkar dock ej för OziExplorer CE, så det blir lite hemslöjd med export av kartor från Lantmäteriets program Kartex, som medföljer Gröna Kartan på CD, och konvertering till OziExplorer CE, men när det väl är gjort funkar det ypperligt.)
Så såg mitt GPS-liv ut tills för några månader sedan när jag köpte min andra GPS, en Garmin GPSMAP 76S, för att vara självförsörjande i regn och rusk. Jag valde den för den större displayen och stort minne. Som så många andra köpte jag från GPS Warehouse i England. Jag valde aktivt bort Magellan för att användarbasen för Garmin är större, med större möjligheter att kunna utbyta erfarenheter med likasinnade = här på Utsidan och med kompisar med Garmin. Har skaffat en kabel för att koppla GPSMAP 76S till iPAQ med Ozi CE och Gröna Kartan för att, när det behövs, kunna ta fram iPAQ ur fickan och få en exakt markering på kartan var jag befinner mig. iPAQ utan Navman drar dessutom avsevärt mindre ström.
Jag har även haft möjlighet att prova Tomtom Navigator ruttplanering och vägvisning för iPAQ och tycker att den är bättre än SmartST Pro. Den har detaljrikare kartor, bättre gränssnitt och enklare hantering samt vägvisning på svenska.
I somras bilade vi till Italien t.o.r. och jämförde ruttplaneringen i SmartSt Pro på iPAQ med Garmin Mapsource Euro MG 5, MS Autoroute 2003 och Route66 2003 på PC. Kartornas detaljeringsgrad var likvärdig. Route66 envisades med att räkna fel återstående sträcka och tid till destinationen. Garmin Mapsource var bäst, dvs gjorde smartast vägval. SmartST var ibland helt ute och cyklade och valde heltokiga rutter, sannolikt pga annan kategorisering av vägar.
Ändå är det så att ett program för vägvisning och automatisk omräkning av rutten faktiskt alltid leder dig till målet, även om vägvalet inte är det bästa. Jättebra i storstäder. Du kommer fram fast kanske lite senare.
Det här kommer att bli långt...
Mitt intresse för GPS väcktes av en kompis som för drygt ett år sedan skaffade en Garmin Etrex Vista. Vi är inga direkta outdoor-freaks men brukar cykla några mil på helgerna med stöd från Gröna Kartan. [Tar pendeltåget i motvindsriktningen och cyklar hem ]
Jag hade en iPAQ i jobbet och skaffade en Navman 3400, som är GPS-mottagare som man stoppar iPAQ i, som en slags jacka. Den levererades med ruttberäknings- och vägvisningsprogram SmartST Pro. Jag köpte även kart- och navigationsprogrammet Fugawi för att kunna få över Gröna Kartan till iPAQ. iPAQ/Navman slukar batterier och är inte väderbeständig.
Sedan skaffade jag en återutsändande antenn till bilen i samband med att vi gav oss på Geocaching, som är skattjakt med GPS. Och ett bilfäste med spänningsmatning till iPAQ/Navman högt upp på instrumentbrädan, för att slippa flytta blicken så mycket och alltid komma fram med fulladdade batterier. Med den återutsändande antennen har vi perfekt täckning i bilen för en eller flera GPSer.
Kombinationen Gröna Kartan i icke väderbeständig iPAQ/Navman och Garmin Etrex Vista har enkelt tagit oss till många skattgömmor. På Gröna Kartan ser vi topografin och om det regnar får vi klara oss med Vistan.
Fugawi på iPAQ duger inte till Geocaching eftersom man inte kan mata in waypoints i fält. Det måste göras på PC och sedan föras över till iPAQ. Därför köpte jag OziExplorer och tillägget OziExplorer CE, som medger waypoint-hantering i iPAQ och som numera också erbjuder stöd för Lantmäteriets kartor som extra tillbehör. (Stödet funkar dock ej för OziExplorer CE, så det blir lite hemslöjd med export av kartor från Lantmäteriets program Kartex, som medföljer Gröna Kartan på CD, och konvertering till OziExplorer CE, men när det väl är gjort funkar det ypperligt.)
Så såg mitt GPS-liv ut tills för några månader sedan när jag köpte min andra GPS, en Garmin GPSMAP 76S, för att vara självförsörjande i regn och rusk. Jag valde den för den större displayen och stort minne. Som så många andra köpte jag från GPS Warehouse i England. Jag valde aktivt bort Magellan för att användarbasen för Garmin är större, med större möjligheter att kunna utbyta erfarenheter med likasinnade = här på Utsidan och med kompisar med Garmin. Har skaffat en kabel för att koppla GPSMAP 76S till iPAQ med Ozi CE och Gröna Kartan för att, när det behövs, kunna ta fram iPAQ ur fickan och få en exakt markering på kartan var jag befinner mig. iPAQ utan Navman drar dessutom avsevärt mindre ström.
Jag har även haft möjlighet att prova Tomtom Navigator ruttplanering och vägvisning för iPAQ och tycker att den är bättre än SmartST Pro. Den har detaljrikare kartor, bättre gränssnitt och enklare hantering samt vägvisning på svenska.
I somras bilade vi till Italien t.o.r. och jämförde ruttplaneringen i SmartSt Pro på iPAQ med Garmin Mapsource Euro MG 5, MS Autoroute 2003 och Route66 2003 på PC. Kartornas detaljeringsgrad var likvärdig. Route66 envisades med att räkna fel återstående sträcka och tid till destinationen. Garmin Mapsource var bäst, dvs gjorde smartast vägval. SmartST var ibland helt ute och cyklade och valde heltokiga rutter, sannolikt pga annan kategorisering av vägar.
Ändå är det så att ett program för vägvisning och automatisk omräkning av rutten faktiskt alltid leder dig till målet, även om vägvalet inte är det bästa. Jättebra i storstäder. Du kommer fram fast kanske lite senare.