Ja vad ska man köpa?
På den frågan kan man svara att det beror på. Man kan också svara att det spelar inte så stor roll, för att det mesta som finns är ganska bra och man kan ha både användning för och kul med vad man än väljer. Men om man satt ett pris på ca 2000:- blir det inte så väldigt mycket kvar att välja bland.
Om man vill ha en GPS med möjlighet att ladda in kartor blir det omedelbart uppemot tre gånger så dyrt, om man ska köpa nytt. Ifall man har mycket pengar eller kan få jobbet att betala så kan det nog många gånger vara värt pengarna. Annars bör man nog fundera både en och två gånger innan man slår till. De kartor som jag känner till för Garmin visar bara vägar, och de kan man ju faktiskt hitta om man skaffar sig några lämpliga bilatlaser och böcker med stadsplaner.
Jag kan ge några personliga kommentarer. Eftersom jag bara känner till Garmins apparater säger jag inget om de andra. Men jag är övertygad om att man kan hitta likvärdiga apparater från de andra tillverkarna. För ca 2000:- har man bara att välja mellan G12, eTrex och eTrex Venture, om jag fattat saken rätt.
G12 är en beprövad apparat som verkar tåla det mesta och som har en mycket tydlig display. Speciellt för den som förflyttar sig över öppna ytor (vatten och kanske kalfjäll) har den en navigeringssida som mycket tydligt visar hur man ligger till i förhållande till rätt kurs. Den kan allt som är nödvändigt och lite till. Även de övriga sidora är mycket tydliga och praktiska. En nackdel är att den är lite kinkig med yttre spänning, så om man inte är rätt kunnig inom elektronik är man nog tvungen att köpa Garmins dyra originalbilkabel (gäller bara för G12, inte för de andra medlemmarna i 12-familjen). En annan är att den är för stor för en normal skjortficka. Men om storleken inte spelar så stor roll är det nog ett säkert köp.
eTrex är en mycket mindre och enklare apparat som man gärna kan ha i skjortfickan. Om man sträcker på sig brukar man få tillräckligt god mottagning, såvida man inte befinner sig i djupaste skogen (alltså inget för svampplockaren??)
Displayen är betydligt mindre lättavläst än på en G12, men fullt tillräcklig för den som har normal syn. Den kan det viktigaste, men en del saker är lite onödigt omständliga att utföra eftersom det finns mycket färre knappar än på t ex en G12.
eTrex Ventura har jag inte sett i verkligheten, men jag har tittat rätt ordenligt på den dyrare brodern eTrex Legend. Om det är i stort samma apparat, sånär som på stadsnamnskarta och extra minne för kartuppladdning, måste det vara ett attraktivt val så länge prisskillnaden är så liten mot gamla eTrex. Displayen har mycket högre upplösning, vilket gör att den är ännu mindre lättavläst än den på eTrex. Fortfarande gäller att för den som har normal syn är det inga problem. Men den som fyllt 50 bör nog tänka på att inte glömma att ta med mackglasögonen!
Vad som är nytt är framför allt en extra joystick på framsidan som gör att det mesta av det som var knöligt att göra med eTrex går som en dans med Legend/Ventura. Man kan t ex växla mellan vilka sidor som helst genom att dubbelklicka på joysticken. Att döpa waypoingts är också väsentligt mycket enklare. Man kan panorera och zooma hur man vill. Man kan anpassa de flesta sidor efter behov och välja ganska fritt vilka upgifter man vill se. Och mycket mer.
Vad man kan vara något betänksam inför är hur länge joysticken håller? Och åtminstone Legend har fortfarande en del relativt allvarliga buggar. Man måste också fråga sig om man verkligen kommer använda alla finesser. Annars duger ju en vanlig eTrex lika bra.
Oavsett vilken modell man väljer bör man se till att man får den senaste uppgraderingen av mjukvaran (eller får möjlighet att uppdatera själv på något vis). Jag har en känsla av att eTrex inte bara fått fler finesser utan också fungerar avsevärt mycket bättre med senaste versionen än med den tidiga som jag fick med när jag köpte i somras. För Legend (och kanske också Ventura) kommer det att vara mer eller mindre nödvändigt med en uppgradering.
Det finns mycket mer man kan säga, men detta har tedan blivit ett lågt inlägg. Men det viktigaste stod nog redan i första stycket, nämligen att man kan ha kul med vilken GPS man än väljer.
Kort bara om stadsdatabasen så är nog det enda riktiga användningsområdet för den som jag kommer på när man sitter i ett flygplan och undrar vad det kan vara för stad som ligger där nere. (Det är lite oklart om man får ha sin GPS på i luften, men om man inte frågar och ingen märker det kan det ju inte spela så stor roll. )
Anders Lj