Varför bara en?
Jag skulle angripa det från ett annat håll. Är önskan att ha det bästa så får man sätta upp kraven och sedan köpa flera stycken.
För bilen:
Stor skärm, ljusstark, tydligt ljud, TMC, BlueTooth, minneskort, europakartor. Behöver inte bry sig om batteritid då bilen försörjer GPS med el.
För motorcykeln.
Vädertålig, vibrationstålig, i övrigt samma som för bilen.
För skogen.
Här använder i alla fall jag en papperskarta för hålla reda på terrängen använder GPS för för kordinater, markera bra vadställen vid dagsturer så jag prickar dom på tillbakavägen och så är det kul att kolla sin rutt när man kommer hem. Jag tycker inte det är värt pengarna med friluftskartan eftersom det är bara inom sverige. En tur till norge eller annat land och du har ingen nytta av kartor och en skärm i färg. Här prioriterar jag vikt och batteritid samt att det finns koppling mot dator.
Vilket fabrikat du väljer är upp till prisklass och känsla. Jag har valt Garminspåret för att jag började med det och så kommer regelbundna uppdateringar på mjukvaran.
Själv har jag en GPS 60 för skog och fjäll. Monokrom skärm och stryktålig. En riktigt bruksGPS som jag hittar till svampställen med och tillbaka till campsite. En nackdel är den gammalmodiga antennen som gör att i tät skog så tappar jag noggranhet och ibland sattelitkontakt.
TIll bilen har jag en Nüvi 660 men det har kommit många modeller sen den kom. Kopplar min telefon till den via Blåtand och ser då direkt vem som ringer eftersom den kopplar sig mot min adressbok och förvånande nog även ringsignal. Om jag vill kan jag svara på GPS och låta ljudet gå ut i bilen. TIll motorcykeln har jag inte köpt någon än men det skulle så fall bli någon i Garmins MC serie.
Det var lite om mitt tankesätt och filosofi. Enkonomiskt sett blir det inte så mycket dyrare som att köpa en hybrid med svindyra kartor. Och det finns säkert andra som tycker det är precis det man ska ha.
Lycka till i ditt val.