Vilken gas vid kyla?

Med risk för att bli arkebuserad så bläddrar jag ihjäl mig ibland sökningar efter "propen", "propan" etc etc utan att hitta ett varunamn eller länk till något som går att köpa IDAG.
En å annan tråd å länk till produkter som är utgågna, eller trådar med 438st. inlägg...

Kan inte du förbarma dig över en med lågt ångtryck och berätta vad och var man IDAG kan köpa dylika dekokter :eek:)

Ska du köpa engångs propanflaskor, så finns det i princip bara Sievert 2208 tillgängligt på den svenska marknaden. Dessa flaskor hittas f.ö. inte i vanliga friluftsbutiker utan i järnhandeln och hos diverse gasolföretag.

Sedan finns de vanliga blåa Primus 2000 och Primus 2012 refill, men då fordras otympliga bilcampingkök som t.ex. Primus Atle, Primus Oden och Primus Frigg.
/Niklas

Även om dessa tuber (Sievert 2208) har samma anslutning som campingasoltuber (lindal-gänga) så är inte formfaktorn så kul om man har kort slang till köket utan man får vara en smula kreativ med att gräva ned flaskan eller ha den halvlutande på ett säkert sätt efter när man förbrukar en del gas i den...

Flaskan som sådan har samma innervolym som en 450 grams campingasolflaska men fyllningen bara 390 gram för att den flytande propanet har lägre densitet än motsvarande flytande butan.

En sådan här flaska får aldrig fyllas mer än 80% (på fabrik) vid rumstemperatur då den flytande delen i den sväller ganska påtagligt vid uppvärmning och fyller i stort sett ut hela flaskan vid 55 - 60 grader C - detta gäller _alla_ campingasolflaskor. Det är därför som campingasolflaskorna bara känns 4/5-fulla när du köper dessa i affärn.

Därför få man _aldrig någonsin_ lägga en sådan här campingtub oavsett sort ovan på en gryta som man samtidigt värmer upp, som en del idioter faktiskt gör, och dom som gör det ändå mot bättre vetande så får man resultat man ser nära slutet i denna trådvy http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60177&page=4

Detta har inget med om gasoltuben fulfylld eller med orginalfyllning - är tuben ny och full enligt rätt vikt så är den smockfull av vätska vid 55-60 grader C och när den är varmare än så så sprängs flaskan sönder hydraliskt på samma sätt som vatten som fryser till is spränger stålrör och glasflaskor...

det finns en orsak till varför flaskan stämplas att de inte får förvaras eller användas vid temperaturer över 50 grader C - det är en skarp linje då temperaturer över detta så kommer destruktiva saker att hända vid några grader ytterligare högre värme!
det är inga som lägger fingrarna mellan om det smäller här!!

Lånar tråden litet.

Om jag förstått detta rätt så har dessa sievertflaskor samma gänga som primus kök och lyktor har (?)

Vågar man i så fall köra sin MicronLantern på dessa?

http://www.sievert.se/default.asp?locId=2&langId=2&pageId=6&areaTypeId=2&areaId=22
På propanflaskan (2208) och engångsbutanflaskan (2210) står det 1925 grader celsius, medan det står 2400 grader celsius på Ultramapp (2206).

Är det den temperatur som nås vid full förbränning? I så fall känns det ju som om brännaren/lyktan riskerar att överhettas om man kör på full gas med Ultramapp.

Skulle onekligen vara mycket trevligt att kunna dra igång gaslyktan på morgonen när man vaknar och det är -15 grader ute =)

Vettig justerad gaskran så är trycket efter kran samma som vid användning med campingasol - dvs. gaskran tar den största tryckfallet.

---

Propan har 1.9 Bar vid -15 grader C och ren propylen har 2.6 bar vid samma temperatur och båda är lägre tryck än vad som finns i en primus powergas vid +20 grader C.

Sievert 2206 Ultramapp har ca 20% isobutan i sin blandning för att få ned behållartycket till samma nivå som propan då ren propylen har lite högre tryck än propan och passar inte i en EN12205-flaska med max 27 Bar tålighet som använda sievertflaskan utan flaskan för ren propylen måste klassas för 30 Bar för detta och då blir flaskan genast större och tyngre.

---

Primus sätter sin effektangivelse för sina lyktor vid 1 Bar efter kran och kör man med propan/ultramapp med högre tryck så får man helt enkelt öppna kran lite mindre för lagom flöde.

Flamtemperaturerna som anges i fallet propan och propylen(ultramap) handlar mest om var själva värmen bildas i lågan. I propylen-fallet så blir det mer värme i den blåa kärnlågan ur en brännare där dubbelbindningen i propylenen bryts upp med högre temperatur just där i jämförelse med propanlåga där det mesta av värmen bildas i den blåa manteln i ytterdelen av låga och vid lägre temperatur då vätet och syret vill inte gå över till vatten och avge värme förrän det späds ut lite mer och temperaturen gått ned lite.

acetylen som används i gassvetsar ger också sin extravärme i kärnlågan just för att trippelbindning i acetylenen bryts upp, medans propylen har bara en dubbelbibdning på sina 3 kolatomer och ger lite mindre med värme medans propan har bara enkelbindningar.

Det som kyler lågan och håller ned temperaturen beror till stor del på andelen väte i molekylen och denna del vill inte slå ihop med syre och avge värme förrän temperaturen är lite lägre

---

i praktiken så kommer det inte påverka (mer än att mapp-gas är dyrare än propan) förbränningen i kök eller gaslyktesammanhang då det som berör gryta/glödnät är till största delen lågmanteln med svalare temperatur då kärnlågan för det mesta har brunnit ut och späds och kallnat en del innan de berör något.

med andra ord så kommer det inte hända något oväntat om du provar med Ultramapp i jämförelse med ren propan eller campingasol

Tack för utförligt svar!

Då kommer jag inhandla en flaska 2208 till vinterturerna =)

Ingen som vet en bra handlare i Umeå? Kan förstås kolla upp det själv, men om någon redan vet är det ju enklare =)

En av de längsta trådarna jag läst här på utsidans forum. Antagligen för att innehållet intreserar mig. Det slår mig att det bara är män som diskuterar i denna tråd. Man diskuterar olika bränslen, tryck, kokpunkt, effekt, - hästkrafter alltså! ...Det handlar om tekniska detaljer vars inverkan på den gastronomiska upplevelsen faktiskt heeelt och hållet saknar betydelse. Jag ska göra lite kvällsfika nu innan jag lägger mig. Ja tänker inte använda mig av spisen, utan jag ska göra det på ett av mina gaskök (trots att jag är fast i spritträsket med trangiabrännaren) ...bara för att jag tycker det är kul! :)
Godnatt på er grabbar och keep up with the god work! :cool:

Själv sitter jag framför TVn och myser i skenet av min nya MicronLantern. Min sambo tycker naturligtvis att jag är en idiot, även om hon inte säger det rakt ut.
Häromveckan prov-sov jag min nya Exped Synmat. Jag fick idiotblicken även då =D

Tänkte bara höra om risker, funktion och hur mycket gas man får ut så jag bumpar tråden.

Prövade hemma att stoppa en primustub i frysen en natt. När jag nu prövade med gasen i vanligt läge fungerade det inte, när jag vände gasflaskan uppochner (som det stått om i denna tråd) fungerade det riktigt bra. Hur mycket får man ut av detta? Vi åker om 3 veckor till kebnekaise, och fungerar detta kommer vi köra gas och ha bensinen som backup. Då bensin är lite jobbigt att tända/förvärma i absiden pga av den stora lågan.

Tacksam för svar och om någon annan har fler idéer.

/Martin

Mer konstruktivt då:

OM det skulle vara nedåt 20 minus I APRIL så är det enstaka nätter. Då kan du stoppa gasflaskan i sovsäcken tio minuter eller under tröjan medan du donar med frukosten. Minus tio är det inga problem med gasol.
Ett annat bra sätt att i mån av extrem aprilkyla hålla gasolflaskan över tio minus är att hälla två deciliter vatten i en kastrull eller liknande och ställa flaskbotten i vattnet.

Är det frågan om december-januari hade jag definitivt gått på ett bensinkök, under vårvintern klarar man sig mer än utmärkt med gasol.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg