Man kör med kök som man känner förtroende för, även om man kanske måste prova några olika kökstyper innan man hittar rätt.
Nu har jag till slut köpt mig en MF-kök och provat lite, men konstaterar fortfarande att jag gillar gasvarianten mycket bättre. - det är inget fel på Novan, det är väldigt bra kök, men ärligt sagt gillar jag inte alls slabb och risk för spill med eld på fel ställe och risken för höga lågor.
Har provat bensin resp. fotogen och det blir bensin i fortsättningen trots den högre elfängdheten, för spilld fotogen på fel ställe försvinner inte hur länge man än väntar (det är ungefär som att få diesel på händer och/eller kläder efter tankning - man har det i näsan resten av dagen och mer till...) medans bensin försvinner i allafall så småningom även om de upplötta delarna är en konstant bränngasavgivare hela tiden tills det är helt torrt...
gillar man pilla, plocka och underhålla sin kök både före och vid användning så är MF-kök perfekt då man kan köra sin ritual från tändning och släckning och lille pyromanen i sig får sig en dos ;-)
Vill man bara snabbt få lite varmt utan krångel så är gaskök oslagbar (utom när det är riktigt kallt om man inte kör på propanspåret) då vattnet kokar lagom tills när MF-köket precis börja brinna rent. Viktmässigt är det i stort sett egalt när det gäller bränslevikt inkl. förpackningsvikt mellan gasol och MF medans T-sprit väger nära dubbelt mer om man skall vara ute länge utan bunkring på vägen.
- Och som redan nämnts, ett gaskök fungerar eller så är den bortom reparerbar skick typ att någon har trampat på den och ett reparationskit har inte så mycket att bidra med i det läget, med ett undantag - O-ringar att byta i förskruvningen till gasflaskan när den börja bli sliten av alla in och avskruvningar av gasflaskan.
---
och som någon redan nämnde så lär inte provning med Sievertflaskorna ske i någon litteratur förrän primus och optimus har sagt att det går bra rent prov och säkerhetsmäsigt.
och vill man ha snabba svar så får man vackert prova själv om inte någon annan bjuder på sina erfarenheter - För den typen av information är inget som man kan 'kräva' att andra skall engagera och genomföra prover och bistå med svar, gratis - Medvetande av dessa tubers existens är också väldigt kort och kanske först nu som några övh. ser dessa som ett användbart alternativ, dock knappast den här vinter utan våren 2011 och därefter.
Att folk inte svarar beror helt enkelt på att man inte har något svar att ge - desssutom så är det mycket annat som kan strula och gå sönder när det är riktigt kallt, själv är jag skeptiskt till plaster och elaster när det fryser på - det som är smula elastiskt över nollan kan bli hårt och sprött vid - 25, och där ser jag tex. MSR:s plastpumpar som något som man inte skall hänga upp sin livhanke på... - reservkök och/eller kunskap att göra eld med bränsle från i sin omgivning är en bra livförsäkring.
Nu har jag till slut köpt mig en MF-kök och provat lite, men konstaterar fortfarande att jag gillar gasvarianten mycket bättre. - det är inget fel på Novan, det är väldigt bra kök, men ärligt sagt gillar jag inte alls slabb och risk för spill med eld på fel ställe och risken för höga lågor.
Har provat bensin resp. fotogen och det blir bensin i fortsättningen trots den högre elfängdheten, för spilld fotogen på fel ställe försvinner inte hur länge man än väntar (det är ungefär som att få diesel på händer och/eller kläder efter tankning - man har det i näsan resten av dagen och mer till...) medans bensin försvinner i allafall så småningom även om de upplötta delarna är en konstant bränngasavgivare hela tiden tills det är helt torrt...
gillar man pilla, plocka och underhålla sin kök både före och vid användning så är MF-kök perfekt då man kan köra sin ritual från tändning och släckning och lille pyromanen i sig får sig en dos ;-)
Vill man bara snabbt få lite varmt utan krångel så är gaskök oslagbar (utom när det är riktigt kallt om man inte kör på propanspåret) då vattnet kokar lagom tills när MF-köket precis börja brinna rent. Viktmässigt är det i stort sett egalt när det gäller bränslevikt inkl. förpackningsvikt mellan gasol och MF medans T-sprit väger nära dubbelt mer om man skall vara ute länge utan bunkring på vägen.
- Och som redan nämnts, ett gaskök fungerar eller så är den bortom reparerbar skick typ att någon har trampat på den och ett reparationskit har inte så mycket att bidra med i det läget, med ett undantag - O-ringar att byta i förskruvningen till gasflaskan när den börja bli sliten av alla in och avskruvningar av gasflaskan.
---
och som någon redan nämnde så lär inte provning med Sievertflaskorna ske i någon litteratur förrän primus och optimus har sagt att det går bra rent prov och säkerhetsmäsigt.
och vill man ha snabba svar så får man vackert prova själv om inte någon annan bjuder på sina erfarenheter - För den typen av information är inget som man kan 'kräva' att andra skall engagera och genomföra prover och bistå med svar, gratis - Medvetande av dessa tubers existens är också väldigt kort och kanske först nu som några övh. ser dessa som ett användbart alternativ, dock knappast den här vinter utan våren 2011 och därefter.
Att folk inte svarar beror helt enkelt på att man inte har något svar att ge - desssutom så är det mycket annat som kan strula och gå sönder när det är riktigt kallt, själv är jag skeptiskt till plaster och elaster när det fryser på - det som är smula elastiskt över nollan kan bli hårt och sprött vid - 25, och där ser jag tex. MSR:s plastpumpar som något som man inte skall hänga upp sin livhanke på... - reservkök och/eller kunskap att göra eld med bränsle från i sin omgivning är en bra livförsäkring.