Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
En av mina lokala skidsko-kamrater tycker förordar fyrkantspets om man pikar i farten då de inte lika lätt åker genom isen och fastnar och krökt pik som resultat.
Någon som jämför godstjocklek och tålighet mot böjning då det fastnar mellan olika dubbelpikar?
Jag vill pika med pikarna ihopsatta assymetriskt/höjdförskjutna så endast en spets träffar isen vid pikning. Tror det blir svårare med känslan om man pikar med två spetsat samtidigt mot isen.
Synpunkter/kommentarer från samlade expertISEN här?
Kanske en pikmakarns turbo med fyrkantsspetsar? Pikmakarn säljer det som tillbehör så jag, 200 kr/spets.
Har bara åkt ngr gånger än med de nya Core pikarna och en av nackdelar är just som Patrik påpekar att kunna pika med pikarna hopsatta är svårt. Core-pikarna är hopsatta i samma nivå dvs båda spetsarna når isen samtidigt.
Har också Lundhags Core, och mina går att sätta ihop så att den tyngre piken träffar isen först. Fästena sätts då på vardera sidan om det nedre korkhandtaget på den lättare piken.
En fördel med en piklösning där hjälpstaven är istoppad i pikröret på huvudpiken är att paketets sammanlagda tyngd och rörelseenergi kan utnyttjas bättre vid pikning IMHO.
Det är struligare att sätta ihop två pikstavar med klammor och det svajar mera när man pikar vilket är negativt för bärighetsbedömingen.
Jo, det är klart. Men i valet mellan att pika med Core-pikarna hopsatta i samma höjd och hopsatta i olika höjd är det sistnämnda bättre, och det var det jag svarade på.
En fördel med en piklösning där hjälpstaven är istoppad i pikröret på huvudpiken är att paketets sammanlagda tyngd och rörelseenergi kan utnyttjas bättre vid pikning IMHO.
Det är struligare att sätta ihop två pikstavar med klammor och det svajar mera när man pikar vilket är negativt för bärighetsbedömingen.
Finns någon kommerciell dubbelpik där man stoppar pikarna inuti varandra eller är man utlämnad till GDS? (GDS=Gör det själv)
Jag undrar dessutom om "trä stavarna i varandra" är något man gör i farten. I mina öron låter det som något lite omständligare man helst gör stillastående?
Jag vill kunna ta isår och sätta ihopa under pågående åkning utan att stanna och då tror jag parallellmonterade är enda lösningen, eller?
Jo, det är klart. Men i valet mellan att pika med Core-pikarna hopsatta i samma höjd och hopsatta i olika höjd är det sistnämnda bättre, och det var det jag svarade på.