Svar från Primus
I normala fall lägger vi oss aldrig i diskussioner på Utsidan, men när det nu uppstår direkta felaktigheter om företaget känner vi oss tvugna att reagera.
Vi börjar emd Mathias inlägg:
Tittar i min instruktionsbok till min 3-4 år gamla Primus Trangiabrännare. Och där står tydligt att de uppfyller EN521, CAN-11.2-M79 och CE-048-AK0047.
Men det är ju som vanligt bara tomma ord. CE-märkningen säger absolut INGENTING om produkten är säker eller inte. CE-berättar bara att tillverkaren TYCKER att produkten uppfyller gällande krav. Finns ingen opartisk bedömmare utan det är upp till tillverkaren att CE-märka produkten.
Detta är i många fall en helt korrekt iakttagelse, men det finns vissa produktgrupper som måste testas av oberoende testinstitut. Däribland finns medicinsk apparatur, hissar och även utrustning som förbränner förgasade bränslen, d.v.s. friluftskök. (Det går att läsa mer om detta
här.) Detta innebär att ALLA kök som Primus säljer är typgodkända av ett oberoende testinstitut för att passera de krav som Europanorm (EN) 521 innebär.
Dessutom säljer vi på Primus våra produkter på ett flertal andra marknader som har betydligt hårdare krav. Till exempel så inspekterar Kanadensiska myndigheter vår egna fabrik (som vi kommer till sen) ett flertal gånger varje år och varje enskild leverans till Japan kontrolleras av japanska gasmyndigheten. För att passera dessa kontrollen krävs helt enkelt att företaget och fabriken tål att inspekteras kontinuerligt under året.
Vi övergår nu till honkydorys inlägg:
Primus har mig veterligen ingen egen tillverkning längre utan köken legotillverkas i Asien bla av Kovea i Korea och ett företag i Japan om jag minns rätt. Det samma gäller snart sagt alla andra kända märken. Mer än 95% av alla friluftskök tillverkas där så kanske skall du kolla upp lite innan du utalar dig så tvärsäkert!
Precis som jag nämnde tidigare så har Primus en helt egen fabrik, som finns i Estland sedan ett antal år tillbaka. När tillverkningen lades ner i Sverige flyttades den till fabriken i Estland och har aldrig varit någon annan stans. Alla outdoor-kök som Primus säljer tillverkas i den egna fabriken med minutiös kvalitetskontroll genom såväl egna rutiner som ovan nämnda inspektioner. Att Primus skulle ha köpt kök från Kovea är alltså inte sant, det har aldrig hänt hittils i historien och kommer förmodligen heller aldrig att ske. Naturligtvis finns det andra produkter i Primus sortiment som är enklare att tillverka, och vissa av dessa tillverkas då i Asien, men detta framgår då tydligt av förpackningen.
Bolaget i Japan som honkydory har snappat upp kan vara det bolag som vi har ett joint-venture med (Iwatani-Primus) i Japan. Det sker dock ingen form av tillverkning där, utan det är ett rent försäljningsbolag. Det enda vi köper ifrån Japan är piezotändare, då de som tillverkas i Japan är de bästa som finns i världen, och som bekannt är endast det bästa gott nog!
Jag har ingen avsikt att lägga mig i disukussionen i övrigt, har ni fler frågor eller funderingar om Primus som bolag och våra produkter får ni mer än gärna höra av er via mejl till niklas (punkt) lagstrom (snabel-a) primus (punkt) se
Med vänlig hälsningar och hopp om en fortsatt god diskussion!
Niklas Lagström | Produktchef |
Primus AB