Jag har Telenor och idag har jag inget problem med täckningen på 4G i Sverige, även 5G funkar på många ställen. Visst finns det luckor i täckningen om man tar tåget på vissa mindre delsträckor, men då är vi både i glesbygd mellan master samt att jag sitter inne i en tågvagn i metall vilket inte förbättrar mottagningen. Djupt inne i fjällvärlden i norra Sverige har man givetvis inte täckning (inte med någon annan operatör heller), men inget jag räknar med eller saknar.3g fungerar fortfarande på många platser i Sverige. Har man Telenor eller liknande skit så är man ofta tvungen att stänga av 5/4g för öht få någon uppkoppling utanför tätorten.
Att de skulle ha 4g täckning över hela landet som de visar, är bara bullshit.
Telias nät är väl det enda som duger egentligen.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu?
- Trådstartare Elvah
- Start datum
-
- Taggar
- knapptelefon lättvikt mobiltelefon
Har haft flertalet telefoner av olika märken, och kollegor och vänner säger likadant. Kass täckning trots mindre än 5 km från tätort, motorväg och tågstation.Ja, 3G fungerar fortfarande på många platser i Sverige - sägs vara ungefär hälften av masterna som fått den teknikdelen avstängd och ska vara heldekomissionerat till 2025/2026. Vad gäller operatören som knappt alls funkar i Norrland, nämligen Tre, så har de flesta tätorter där de faktiskt har täckning norrut endast 3G fortfarande.
Telenor/Telia/Tele2Comviq är en annan historia. Jag misstänker att något inte är helt friskt med radiodelen i din mobil. Bara att du är tvungen att stänga av 4G/5G manuellt är konstigt - nästan alla har automatisk övergång fortfarande så långt ner radion klarar dvs ända ner till GSM/2G.
4G/LTE är ganska beroende av den terminal/mobil som används också. Budgetmodeller stöder ofta inte Band 28 (700 MHz) t.ex. vilket kan påverka täckningen utanför tätort en hel del, det bandet är avsett för just det. Är ofta jag ser min mobil rulla på band 28 även i Södertörns skogar.
Det går helt enkelt snabbare att stänga av 4g än att låta den koppla om automatiskt eftersom den söker och söker i onödan först.
Hur ser du vilket band och MHz den går på?Budgetmodeller stöder ofta inte Band 28 (700 MHz) t.ex. vilket kan påverka täckningen utanför tätort en hel del, det bandet är avsett för just det. Är ofta jag ser min mobil rulla på band 28 även i Södertörns skogar.
Senast ändrad:
Hur ser du vilket band och MHz den går på?
Finns flertalet appar för Android som läser av detta från radiodelen i mobilerna. Network Cell Info är en. Finns även en variant som visar aktuell frekvens/radiotyp som en notification istället minns inte vad den heter.
Samsung slår ni in ×#0011# i telefonknappsatsen
Där ser ni band,effekter,signakvalite o kommande veckas aktiekurser
Där ser ni band,effekter,signakvalite o kommande veckas aktiekurser
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg