Många goda råd, men här kommer ett till
Stabilitet känns verkligt viktigt för förstagångs-köparen (också när jag valde i våras). Det är dock en sak man lätt glömmer och det är att det går att få en "rank" kajak stabil, men det är mycket svårare att få en stabil kajak "snabb". Ganska snabbt lär du nämligen upptäcka att kajaker är förvånansvärt stabila och då vill du inte ha en "pråm".
Från början funderade jag på en VKV Seagull Ocean för att få bästa möjliga stabilitet, fastän jag ogillade att det skulle innebära en mindre snabb kajak. Valet föll istället på den smala Elite, som i tester etc fått mycket kritik för att vara rank och mycket opassande för nybörjare (dessutom väger jag bara drygt 60 kg)!
Hur gick nu detta till? Jo, Eliten blir genast stabilare bara du stoppar i sådär 10 kg i botten (vattensäck etc). Vill du känna dig riktigt säker, tex när vattnet bokstavligen talat är iskallt, så sätter du bara dit dina stabilisatorer. Simsalabim, och du har en sådär 20 cm (!) bredare kajak, utan att tappa i fart något nämnvärt. Stabilisatorena släpar nämligen mycket lite i vattnet (om det inte är vågor). Det är möjligt att du kan välta den även då, men jag kan inte ge något råd i den frågan.
Elitens rankhet är dessutom mer en falsk känsla än verklighet. Den känns (och är också) rank vid i och urstigning, men den är "slutstabil". Dvs den rör sig hastigt i början men blir snabbt stabilare ju mer den lutar. I-stigning bör dock ske med låg tyngdpunkt, dvs ena foten i, ner med ändan och sedan andra foten i.
Jag hade tvåmeters vågor när jag tänkte paddla hem från Åland för ett par veckor sedan och jag kände inte något behov av att sätta på stabilisatorerna. Eliten red utmärkt på vågorna, OAVSETT vilken riktning de kom ifrån.
Att jag är helnöjd är det väl knappast något tvivel om, så jag är inte opartisk. Väl mött på vattnet!