Vilka VandringsKängor ?????

Jag har Island Pro och är kanonöjd med dem - så länge de är torra... Vet inte om det är stor skillnad med t.ex. Lundhags. Blir de blöta under en jakthelg då är det svårt att få dem torra. Man kanske kan köra med såna där billiga handvärmare i kängorna under natten kom jag på just nu.

Kängor är ett svårt val

Det här med kängor är en evig diskussion.

Själv har jag ett par Meindl Island och ett par Lundhags.
Varje år står jag och väljer vilka jag ska ta inför fjällturen. Jag har noterat att det brukar bli Lundhagarna om turen blir lite längre.
Meindln åker med om det blir en tur i torrare område.
Bägge blir till sist blöta om omständiheterna är krävande men Meindln kräver längre torktid och gör man en höstur med temp runt + 5 så tar det tid.

Mvh Björn
PS: Jag hade ett par Lundhagare som efter ca 10 år krympte kanske ½ - 1 nr. Jag skickade dem till Lundhags för utlästning och det var inget problem. Inte så dyrt heller eftersom jag inte noterat priset i minnet.

Formbart

Hej! Kanske är jag försent ute med mitt tipps, men i alla fall...
Meindl´s storsäljare Island Pro kommer med en uppföljare som blir formbar tack vare ett foam, ("skummgummit"). Vet att många inte gillar det då det tar tid att få torrt, men dessa är ett kanonbra alternativ om man är rädd för att få tag på kängor som inte passar och som kan börja skava!
Dessutom vill jag bara säga att det KAN spela roll vad det står på vaxburken... Vissa är baserade på ämnen som kan "täppa igen" åt båda håll. Hör alltid efter med återförsäljaren vad som rekomenderas på just den känga som Du valt.
I övrigt kan det vara bra att tänka på sin egen vikt och med vilken packning man ska bära, samt vid vilken årstid man mest kommer att använda kängan.
Önskar Er alla lycka till med kängor!
Hälsningar från Johanna, Centersport Sweden/Kalix

avslutad210712

Gäst
Re: Kängor är ett svårt val

Karhu; sa:
Det här med kängor är en evig diskussion.

Själv har jag ett par Meindl Island och ett par Lundhags.
Varje år står jag och väljer vilka jag ska ta inför fjällturen. Jag har noterat att det brukar bli Lundhagarna om turen blir lite längre.
Meindln åker med om det blir en tur i torrare område.
Bägge blir till sist blöta om omständiheterna är krävande men Meindln kräver längre torktid och gör man en höstur med temp runt + 5 så tar det tid.

Mvh Björn
PS: Jag hade ett par Lundhagare som efter ca 10 år krympte kanske ½ - 1 nr. Jag skickade dem till Lundhags för utlästning och det var inget problem. Inte så dyrt heller eftersom jag inte noterat priset i minnet.

Har också båda sorterna och älskar båda. Gör precis samma val som du dvs längre och/eller blötare turer medför Lundhagare pga probelemt att torka Meindlarna när de blivit ordentligt blöta.

Tack !

Vill tacka för alla vänliga och hjälpsamma svar. Har köpt ett par Meindl island pro och är förvånansvärd nöjd. Var uppe i fjällen under 9 dagar och dessa var ett nöje att ha på sig.

Mvh Kennet

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 75
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
Adelanteeee Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två? Utrustning allmänt 5
vandrafjäll Vilka batterier på vintern Utrustning allmänt 12
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
fotografiskt Vilka filtladdar Utrustning allmänt 6
macsailor Vilka stavar rekommenderas? Utrustning allmänt 20
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
MoosePa Vilka sandaler för vad? Utrustning allmänt 42
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
BjörnGBG Vilka stavar? Utrustning allmänt 1
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60CS? Utrustning allmänt 0
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
henrich Vilka friluftsbutiker? Utrustning allmänt 7
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
d.a.n.i.e.l Sandaler - vilka och var? Utrustning allmänt 28
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
US64 Vandringskängor Utrustning allmänt 2
Hamplan Trailrunning skor istället för vandringskängor Utrustning allmänt 62
Johan123 Salomon vandringskängor? Utrustning allmänt 6
palacona Meindl vandringskängor Utrustning allmänt 13
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
annacorderfeldt Crispi vandringskängor Utrustning allmänt 2
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
FJS Vandringskängor Utrustning allmänt 1
Palmertz Impregnering av vandringskängor? Utrustning allmänt 1
dg Rockport vandringskängor säljes... Utrustning allmänt 2
leonsson Mögel i vandringskängor Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg