Check
Nu har jag fixat mitt handsksystem. Ska till Pik Lenin i sommar, så främst inför det jag rustat upp.
Liknande de system med M90s här i tråden, men lite bättre skulle jag säga [*tar skydd!*] - men såklart dyrare.
En tunn linerhandske, icebreaker 200. Köpte Black Diamons glissade glove på halva priset, 340kr typ. En lätt fem-fingers med god rörlighet, vattentät enligt tillverkaren. Kändes bra under kranen. Komfort ned till -17 också enligt de men lite väl optimistiskt tror jag. Visst vid högintensivt arbete, men kanske -10/-13 vid vandring med tunn liner. Den har ett snölås, passar bra på skaljackan. Kommer nog använda denna mycket vid glaciärvandring och så.
En bit upp på berget (och lägerkvällar) åker vanten på. Tumvanten satte jag ihop av en Hestra extreme primaloft liner och deras pullover mitt som är ordentligt lång med snölås. Primaloft linern var riktigt "loftig" och verkar grymt varm och gosig. Kan även användas utan skal (vind&vattentät som skalvanten enligt hestra), även om det oftast blir med skal förstås. Kan ha dom på fötterna i sovsäcken om jag vill. Skalet inga konstigheter. Kan alltså ha alla handskar på mig samtidigt om jag vill.
Alla vantar (förutom innerhandsken i merino) skyddar alltså mot vind och väta för sig vilket kan vara trevligt om man ska ta av sig skalet och arbeta i dåligt väder o dyl (till skillnad från en lovika/ullvante). Kommer ev. komplettera med en Windstopper-ish handske, något kraftigare än merinolinern.
Juste, ska även sätta på handcuffs på BD handsken och skalhandsken så jag kan ta av mig dom vid behov.