Hej,
Jag har ställt frågan till Hilleberg direkt och deras svar var att deras nya Gröna färg är mer UV beständig än deras röda. Svar enligt nedan.
"Det är en komplex fråga med UV och färgernas beständighet.
Det ska vara så att den uppdaterade gröna färgen tål påfrestningen bättre men det går inte att sätta en siffra på.
Som regel är tälten tänkta som nattskydd och sätter man upp dem som basecamp tält + högre höjd så kommer vävarna att påverkas mycket mer än vid natt-användning.
Om möjligt, skydda gärna tältet så gott det går om det ska stå under dagtid alt ha i åtanke att detta kommer att slita på tältet."
-På Hillebergs hemsidan står det att om man ska ha tältet uppsatt en längre tid som basecamp bör man spänna upp en tarp om man vill skydda det.
-Polyester är mer UV beständigt än Nylon och töjer sig heller inte av väta, dock är Nylon mer stryktåligt.
-Man kan läsa rätt så mycket om det på google.
http://www.diffen.com/difference/Nylon_vs_Polyester
-Angående vilket tält som är mer UV beständigt har jag en kompis som köpte ett MacPac på Nya Zeeland för 8 år sen och då pratade säljaren där rätt mycket om just UV skydd och att MacPac (Som var från NZ, dom är väll mer utsatta där) hade gjort nått extra skydd, står även något om UV på tältet också. Det har även nämnts här på forumet ett test någon gjorde i England för ett tag sen där man lät uppfällda tält stå på ett tak en längre period, där Hillebergtältet bleknade mest medans Macpac tältet klarade sig bäst.
-NikWax har en UV Gear spray som man kan impregnera tältet och kläder med som ska skydda mot UV, har själv inte testat men funderar på att beställa en sån när jag köper ett nytt tält.
-Till sist ska man nog fråga sig själv hur stort problem det är i praktiken?
Som jag har förstått det är det styrkan i väven som blir skadad av UV ljuset, utöver att den tappar färg. Men hur mycket styrka förlorar den? Nylon är som sagt från början rivstarkare än Polyester. Nylontält (Hilleberg) är ju det mest använda tältet på extrema ställen så som sydpolen och öken expeditioner..