Jag har ingen direkt förebild som jag ser upp till, snarare ett antal personer som genom sina liv och vad de gjort inspirerat. Begreppet "äventyrare" tycker jag dock har en lite negativ klang; för mig ger det associationer till någon som skickar ut en pressrelease när de ska gå på muggen.
Av personer som på ett eller annat sätt gett mig inspiration kan jag nämna bl a
Sten Brander, Emmerich Rossipal, Gunnar Santesson (+ några till) som la grunden till den modernare svenska alpinismen
Olle Stormark och L-O Lindblad för sina många nyturer i Kebnekaise och Sarek under 60- och 70-talen och för den anspråkslösa inställning de verkar ha haft till sina turer
Erland Nordenskiöld, en av amerikanistikens pionjärer (son till Adolf Erik Nordenskiöld)
Einar Wallqvist, "lappmarksdoktorn". Provinsialläkare i Arjeplog och grundare till Silvermuséet. Jag hade själv förmånen att träffa honom när jag var 7-8 år. En verkligt inspirerande människa som gjorde mycket för att synliggöra samisk- och nybyggarkultur
Rafael Jensen hade jag förmånen att få tillbringa en vecka med under en glaciärkurs i Norge; en intelligent och väldigt vänlig man med en god portion humor
Sven Yrvind för sina fantastiska resor i sina hemmabyggda farkoster och för att han verkar vara en sån skön personlighet
Sen såklart redan nämnda legender som Hamberg och Borg Mesch
Sen finns det några som kanske inte inspirerat så mycket utan är mer såna som jag gillar vad de gör, t ex Pierre Olssons Yosemiteklättringar, Fredrik Ericsson, Krister Jonsson och några till.