Klargörande!!!
Jag skrev fel tidigare. FL-varianten som jag skrev tidigare, jag syftar egentligen på Z-versionen, se bilden. FL är de som har också Z-funktionen men är justerbar upp till 20 cm. För mer detaljerad info, se länken.
De senaste tre vandringarna har jag använt Ultra Distance FL (carbon) med bestämd längd 130 cm. Jag tycker de har fungerat bra för mitt behov och det är enkelt att fälla ihop dem och sätta i sidofickorna i ryggsäcken eller inuti säcken.
Frågan om FL-versionen håller är svårt att svara på då de kom ut nyligen för ett par år sedan. Men skulle jag köpa nya stavar idag då skulle jag investera i stavar med FL-versionen. De är så praktiska att packa inuti ryggsäcken vid behov och även om man packar dem utanpå så sticker de inte ut när man tar in ryggsäcken i bussen eller på tåget. Det är också lättare att checka in ryggsäcken med stavar. Jag har varit med om att ha ett par tvådelade stavar och de på flygplatsen godkände inte att stavarna stack ut från ryggsäcken när jag packade i barnvagnspåse så det fick bli två “bagage” och gissa vad hände? Stavarna försvann….
Vill man vara säker på att stavarna ska hålla ett tag då är det bra att välja de med aluminium.
Jag kommer i fortsättningen att ha två par stavar och använda dem i olika situationer. Ultra Distance FL kommer jag att använda främst för vandringar i Alperna. Trail-stavarna använder jag till turer med tält. Det är bra att ha längd upp till 140 cm till t.ex. vadning. Använder också stavarna till att göra mitt tält självstagande.
Jag skrev fel tidigare. FL-varianten som jag skrev tidigare, jag syftar egentligen på Z-versionen, se bilden. FL är de som har också Z-funktionen men är justerbar upp till 20 cm. För mer detaljerad info, se länken.