Vilka stavar rekommenderas?

Klargörande!!!

De senaste tre vandringarna har jag använt Ultra Distance FL (carbon) med bestämd längd 130 cm. Jag tycker de har fungerat bra för mitt behov och det är enkelt att fälla ihop dem och sätta i sidofickorna i ryggsäcken eller inuti säcken.

Frågan om FL-versionen håller är svårt att svara på då de kom ut nyligen för ett par år sedan. Men skulle jag köpa nya stavar idag då skulle jag investera i stavar med FL-versionen. De är så praktiska att packa inuti ryggsäcken vid behov och även om man packar dem utanpå så sticker de inte ut när man tar in ryggsäcken i bussen eller på tåget. Det är också lättare att checka in ryggsäcken med stavar. Jag har varit med om att ha ett par tvådelade stavar och de på flygplatsen godkände inte att stavarna stack ut från ryggsäcken när jag packade i barnvagnspåse så det fick bli två “bagage” och gissa vad hände? Stavarna försvann….

Vill man vara säker på att stavarna ska hålla ett tag då är det bra att välja de med aluminium.

Jag kommer i fortsättningen att ha två par stavar och använda dem i olika situationer. Ultra Distance FL kommer jag att använda främst för vandringar i Alperna. Trail-stavarna använder jag till turer med tält. Det är bra att ha längd upp till 140 cm till t.ex. vadning. Använder också stavarna till att göra mitt tält självstagande.

Jag skrev fel tidigare. FL-varianten som jag skrev tidigare, jag syftar egentligen på Z-versionen, se bilden. FL är de som har också Z-funktionen men är justerbar upp till 20 cm. För mer detaljerad info, se länken.

Bilagor

• zvarianten.jpg
    zvarianten.jpg
    63 KB · Visningar: 1,586
Jag har både BD Trail Ergo Cork och BD Distance FL. Trail Ergo Cork är betydligt stabilare, och efter att använt dessa på årets vandring i Lapplandsfjällen kan de varmt rekommenderas. De ergonomiska korkhandtagen, vinklade för högre komfort och mjuka fodrade handledsremmar. Inte en tendens till att ändra inställning trots 9 dygns lång vandring (hustruns Gipron stavar med twist-lock mekanism fick jag justera dagligen).
Dämpning vill jag personligen inte ha, då det försämrar kontakten med underlaget.

Själv är jag 193cm och har haft stavarna inställda på 125cm.

BD Trail Ergo Cork är 70cm ihopfälld och passar bra utanpå ryggsäcken, vikt 277g per stav (vägt).

Jag har både BD Trail Ergo Cork och BD Distance FL. Trail Ergo Cork är betydligt stabilare, och efter att använt dessa på årets vandring i Lapplandsfjällen kan de varmt rekommenderas. De ergonomiska korkhandtagen, vinklade för högre komfort och mjuka fodrade handledsremmar. Inte en tendens till att ändra inställning trots 9 dygns lång vandring (hustruns Gipron stavar med twist-lock mekanism fick jag justera dagligen).
Dämpning vill jag personligen inte ha, då det försämrar kontakten med underlaget.

Själv är jag 193cm och har haft stavarna inställda på 125cm.

BD Trail Ergo Cork är 70cm ihopfälld och passar bra utanpå ryggsäcken, vikt 277g per stav (vägt).

Tackar för infon.

Just nu lutar åt att skaffa BD Ultra Mountain Fl (förmodligen mer eller mindre samma som dina Distance), men har även starkt funderat på Trail Ergo Cork. Black Diamond har tydligen en annan modell som heter Alpine Ergo Cork, som är upp till 130 cm, istället för 140 cm.

Sedan har jag fått tips om en annan variant på ergonomiska stavar som tillverkas av Pacerpole.

Så du tycker inte att det blir för stort med 70 cm i hopfällt tillstånd? Det är ju nästan lika långt som säcken är hög? Vikten är enligt BDs hemsida ungefär 306 gram per stav för Ultra Mountain, så trots att den är mer kompakt ihopfälld så väger den lite mer. Är Trail Ergo Cork av aluminium eller kolfiber? Ultra Mountain är av aluminium.

Det är en djungel av stavar och man vill ju helst inte köpa fler än nödvändigt. ;-)

BD Trail Ergo Cork är i aluminium alla sektioner, medan BD Alpine Ergo Cork har övre sektionen i aluminium och de två nedre i kolfiber.
Kolfiber är ju tyvärr känsligt mot slag och repor, och med tanke på hur stenigt det är i svenska/norska fjällen så känns aluminium som ett tåligare alternativ.

BD Trail Ergo Cork levereras med även snötrugor (vilket inte finns till ex BD Distance). Även barmarkstrugorna är lite större på Trial modellen än på Distance vilket är bra i mjuk och blöt terräng.

Jag upplever inte 70cm hopfällda som långa, utan passar bra på min ryggsäck (ca 15cm kortare än säcken som är en Arcteryx Bora 80). Mina BD Distance FL är 40cm långa i hopfällt tillstånd, så smidigare att ta med sig när man reser eller till mindre säckar. Vid tyngre vandringar i krävande terräng är dock BD Trail Ergo Cork betydligt stabilare, och kork är alltid ett skönt naturmaterial mot huden oavsett väder och temperatur.

Jag har sedan några år tillbaka ett par Exped Alpine Lite (125) som jag är mycket nöjd med. 56cm hopfällda, 200g (185g enligt spec - troligen utan handledrem) per stav och 95-125cm. Att de är korta i hopfällt läge gör att jag får plats med dem inuti ryggsäcken under flygtransport och gör att de är smidiga att fästa på Ospreysäckens stavfästen. Vikten gör att de inte märks när de inte används och sparar energi när de används.

Min (minimala) erfarenhet av stavar ger vid handen att det man bör titta efter är liten packlängd och låg vikt förutom de självklara sakerna som att de ska vara av rätt längd när de används och inte gå sönder hur som helst...

4.3E12!OpenElement&FieldElemFormat=jpg

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_na.nsf/0/26E8E688ABA67074C125767E00705EE5?opendocument

Jag kör på Expeds Alpine (140) och är mycket nöjd. Lätta, blir hyfsat små, känns väldigt stabila och handtaget är väldigt skönt (materialet blir aldrig kallt vid regn/busväder men inte heller svettigt eller halt).

Däremot skulle jag i dagsläget satsa på någon hopfällbar variant med längdjustering. De blir verkligen en bra bit mindre och smidigare än mina teleskopare. Black Diamonds vikbara med en flick-lock spärr för längdjustering tex.

avslutad210712

Gäst
Hmm, blir inte stavarna alltför långa/höga om du är 179 cm och stavarna är 135/140 cm? Jag är själv 183 cm och har fått rådet när jag provat stavar, att hamna runt 125-130 cm, allt för att komma i den rekommenderade 90° vinkeln med armen gentemot staven.

http://www.addnature.com/Blackdiamondpolesizing.pdf

Efter sista vandringen inser jag att jag drog till lite :)

I normala fall går jag med 130 cm stavar och de går att dra ut till 140 cm vilket jag gör vid en del vad. Drar även ut dem ibland till 135 cm vid vandring på plan fin mark.

Jag använder mina vandringstavar för att vandra med och inget asfalttjafs och oftast behöver jag längden för att skjuta ifrån i besvärliga passager uppåt respektive hålla emot vid besvärliga passager neråt och då behövs längden.

När någon rekommenderar något kan det vara bra att veta om personen ifråga använt sakerna i praktiken eller om de går på teoretiska ideer.

Efter mycket övervägande valde jag att beställa ett par Black Diamond Trail Ergo Cork från All Outdoors i UK.

Innan beställningen var jag inne på Naturkompaniet och testade både Gripon Micro och Exped, men de kändes alltför vingliga. Tror att BD kommer att leva upp till mina förväntningar som rejäla, stabila och någorlunda lättpackade vandringsstavar.

Får skaffa ett par stavar till min fru lite senare, när hon väl har bestämt sig vilka hon vill ha.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adelanteeee Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två? Utrustning allmänt 5
BjörnGBG Vilka stavar? Utrustning allmänt 1
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 75
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
vandrafjäll Vilka batterier på vintern Utrustning allmänt 12
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
fotografiskt Vilka filtladdar Utrustning allmänt 6
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
MoosePa Vilka sandaler för vad? Utrustning allmänt 42
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60CS? Utrustning allmänt 0
henrich Vilka friluftsbutiker? Utrustning allmänt 7
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
d.a.n.i.e.l Sandaler - vilka och var? Utrustning allmänt 28
kendaglish Vilka VandringsKängor ????? Utrustning allmänt 18
camoscio Stavar Utrustning allmänt 18
Sentient6 Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning? Utrustning allmänt 18
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
joanna Ny isyxa - eller kanske inte alls...? Utrustning allmänt 8
desireman Gå stavar (kebnekaise)? Utrustning allmänt 18
Edvin m Exped Alpine Light stavar, hållbarhet? Utrustning allmänt 0
Naturelover Vandrings stavar el turstavar??? Aldrig anv några. Utrustning allmänt 6
Per J Leki super extreme stavar Utrustning allmänt 0
Islet vilken ände på stavar? Utrustning allmänt 10
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg