Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilka sovsäckar har du?
- Trådstartare Svartling1
- Start datum
Jisses, det är säckar från typ 30 år....
En Caravan syntet tidigt 90-tal funkar ner till +5
En ferrino lätt sommarsäck från typ 2010 med 800 dun ner till +5 grader (1/4 vikt & volym mot ovanstående)
En vintersäck Marmoth Sawtoth också typ 2010.
En Caravan syntet tidigt 90-tal funkar ner till +5
En ferrino lätt sommarsäck från typ 2010 med 800 dun ner till +5 grader (1/4 vikt & volym mot ovanstående)
Nu var det inte några syntetsäckar jag listade (den högen lånas ut till ungdomarna som ska på festival etc.).Jisses, det är säckar från typ 30 år.... En Caravan syntet tidigt 90-tal funkar ner till +5
En ferrino lätt sommarsäck från typ 2010 med 800 dun ner till +5 grader (1/4 av vikt & volym mot ovanstående)
Så rena syntetsäckar räknades liksom inte... Och Carry Combi (som ersatte Combi Deluxe när den blev fööör
dyr) funkar för många fler än HansBertil, varierbara dubbelsäckar är överlägsna de flesta modernare enkel-
säckar i samma temperaturområde - just genom sin varierbarhet...
Och Caravans dunsäckar från för över 40+ år sedan är tillräckligt bra (om man vårdar dem rätt!!!) för nutida behov.
Och dessutom gratis - om de redan hänger i förrådet...
2st Cumulus Lite Line 400 från 2016 till mig och frugan. Dun och komforttemp på 2gr enligt deras hemsida idag. Vi tältar mest på sommar/tidig höst så de är nog egentligen lite för varma, särskilt när vi kopplar ihop dem (vilket vi oftast gör). Men de väger mindre, och tar mindre plats, än de gamla Everest-sovsäckarna med syntetfyllning vi hade innan så de får åka med ändå.
I övrigt har jag en låda i garaget med allehanda udda sovsäckar från förra årtusendet som aldrig kommer fram.
I övrigt har jag en låda i garaget med allehanda udda sovsäckar från förra årtusendet som aldrig kommer fram.
1 Vintersovsäck Haglöfs Outlite 2400 g, syntet, tempgräns -25. Från mitten av 90-talet. Alltid tillräckligt varm och god på vintern utomhus.
2 3-säsongssovsäck Haglöfs Goga 1200, 1020 g, dun, tempgräns -21, comf.temp herr -5. Från 2005. Min mest använda sovsäck till alla typer av friluftsaktiviteter. Använder alltid sidenreselakan tillsammans med sovsäcken.
3 Sommarsäsong Sea to summit Traveller TrI reg quilt, 420 g, dun, tempgräns -2, comf.temp +14. Från 2018. Funkar toppenbra under sommarmånaderna, som täcke på sidenreselakanet. Blir det tillfälligt kallare funkar den bra som "sovsäck" också. Skön, blir aldrig för varmt då det är lätt att reglera temperaturen...
4 Har också kvar min Caravan Dreamfill, syntet undersida och dun ovansida från tidigt 80-tal. Väger väl ca 1800 g. Väldigt rymlig och skön bomullsinsida. Fortfarande fint skick och används ibland.
2 3-säsongssovsäck Haglöfs Goga 1200, 1020 g, dun, tempgräns -21, comf.temp herr -5. Från 2005. Min mest använda sovsäck till alla typer av friluftsaktiviteter. Använder alltid sidenreselakan tillsammans med sovsäcken.
3 Sommarsäsong Sea to summit Traveller TrI reg quilt, 420 g, dun, tempgräns -2, comf.temp +14. Från 2018. Funkar toppenbra under sommarmånaderna, som täcke på sidenreselakanet. Blir det tillfälligt kallare funkar den bra som "sovsäck" också. Skön, blir aldrig för varmt då det är lätt att reglera temperaturen...
4 Har också kvar min Caravan Dreamfill, syntet undersida och dun ovansida från tidigt 80-tal. Väger väl ca 1800 g. Väldigt rymlig och skön bomullsinsida. Fortfarande fint skick och används ibland.
På 60 talet köpte jag en Himala, 1300g totalt CH dunsäck -7 grader 1/3 dragkedja, fungerar än.
På 70 talet köpte jag en Caravan Combi, den stals på 80 talet. Saknad
Ett antal olika dun och syntetsäckar inom temperaturområdet +5 och - 40. saknar nog bara en ärmsäck med fothål och knytband. Gillar att bära min lätta 700g dragkedjefria dunsäck.
Har under längre elavbrott fått öppna sovsäckförrådet hemom oxså. Planerar inte köpa någon inom 1/2 ärs intervallet,
Många sovsäckar saknar upphängnings öglor, det får man sy fast själv DIY.
sov gott
På 70 talet köpte jag en Caravan Combi, den stals på 80 talet. Saknad
Ett antal olika dun och syntetsäckar inom temperaturområdet +5 och - 40. saknar nog bara en ärmsäck med fothål och knytband. Gillar att bära min lätta 700g dragkedjefria dunsäck.
Har under längre elavbrott fått öppna sovsäckförrådet hemom oxså. Planerar inte köpa någon inom 1/2 ärs intervallet,
Många sovsäckar saknar upphängnings öglor, det får man sy fast själv DIY.
sov gott
Alpkit 400 dun för sommarvandringar, 700 gram, håller för några minusgrader.
Min mammas gamla dunsovsäck från 1960-talet, lär ha klarat typ -35 när den köptes, men den är ju rätt gammal. Håller för höst- och vårvandringar i alla fall. Ingen aning om märke, det har ramlat bort eller blekts, men det var säkert marknadens bästa om jag känner mina föräldrar rätt. 1700 gram. Ingen dragkedja, men väldigt rymlig.
Några billiga, otympliga och tunga syntetsäckar för bilcampingsemestrar på sommaren med hela familjen.
Behöver en ny vintersäck, men tills dess får jag hålla mig till stugorna.
Min mammas gamla dunsovsäck från 1960-talet, lär ha klarat typ -35 när den köptes, men den är ju rätt gammal. Håller för höst- och vårvandringar i alla fall. Ingen aning om märke, det har ramlat bort eller blekts, men det var säkert marknadens bästa om jag känner mina föräldrar rätt. 1700 gram. Ingen dragkedja, men väldigt rymlig.
Några billiga, otympliga och tunga syntetsäckar för bilcampingsemestrar på sommaren med hela familjen.
Behöver en ny vintersäck, men tills dess får jag hålla mig till stugorna.
En Marmot Hydrogen för sommarbruk i skog och fjäll. 680g, varav 330g 800cuin dun. Håller mig varm ner till nån minusgrad inne i tältet.
Marmot Helium för höst, vårvinter och till högre höjd i bergen. 935g, varav 560g 800cuin dun. Inte testat den ner till att jag börjar frysa, men ner till -10 känns rimligt.
Marmot Never Summer för vinterbruk. 1440g, varav ca 970g 650cui dun. Sovit varmt ner till ca -15, men klarar säkert ett gäng grader till om man lagt sig varm, mätt och glad
Samtliga har behandlat du, "down defender" (Vet inte om jag märker nån skillnad faktiskt). Passformen är bra för mig. Gillar att samtliga säckar har en kortare dragkedja på motsvarande sida upptill, som man lätt kan reglera med.
Marmot Helium för höst, vårvinter och till högre höjd i bergen. 935g, varav 560g 800cuin dun. Inte testat den ner till att jag börjar frysa, men ner till -10 känns rimligt.
Marmot Never Summer för vinterbruk. 1440g, varav ca 970g 650cui dun. Sovit varmt ner till ca -15, men klarar säkert ett gäng grader till om man lagt sig varm, mätt och glad
Samtliga har behandlat du, "down defender" (Vet inte om jag märker nån skillnad faktiskt). Passformen är bra för mig. Gillar att samtliga säckar har en kortare dragkedja på motsvarande sida upptill, som man lätt kan reglera med.
Senast ändrad:
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg