skämt
Det är klart Mats skämtar-det är väl inte så svårt att lista ut?!
TNF kan du nog hitta relativt billigt eftersom de liksom vanliga klädföretag numera i princip släpper nya kollektioner varje sommar/vinter och då rear ut "gamla" grejer. Om du hittar ett par TNF mountain bibs för runt 2000 tycker jag det är ett OK pris.
Hade jag haft obegränsat m pengar så hade jag köpt ett par Arcteryx Alpha bibs.
Det viktigaste är hur de passar!
Höjden på byxan beror på hur långt ner din jacka går. Har du midjekort jacka så är det juste m ett par lite högre byxor men om du har en typ 3/4jacka så finns det ingen vits m höga bibs (som nån annan sa ovan- 6lagers gtex andas inte så bra...).
Att byxorna inte går upp så högt på ryggen beror på att de är tänkta att användas m ryggsäck vilket gör att det blir väldigt varmt (tänk 6 lagers gtex och ryggsäck utanpå- andningsförmågan blir inte sådär strålande...).
Lowe Alpine gör ett par brallor som går upp en bit på mage/rygg men inte lika högt som bibs, som kostar typ 1100 franska franc i alperna - borde ligga kring 2000 här hemma- de är vad själv använder 80%av tiden.
Dragkedja längs med sidan är en marknadsföringsploj som du inte behöver bry dig om, nån form av bajslucka kan vara skönt att ha men om man håller sig inom skidsystem så är det ganska onödigt också.
Tenson gör förresten helt ok grejer om man tar hänsyn till vad de kostar.
Klättermusens grejer är overkill om man inte typ tänkt släpa sig fram på kalfjället m pulka å hela kittet...
Långt blev det och säkert finns det folk som har synpnkter på det mesta...
Patagonia har bra kvalitet och står bakom sina prylar på ett helt annat sätt än de andra tillverkarna. Dessutom tar de sitt sociala ansvar- väl värt att premiera om du nödvändigtvis måste lägga ut en förmögenhet på dina brallor