Skalbrallor
Måste bara börja med att säga att snön vräker ner utanför fönstret!
För användning året om skulle jag välja ett par inte så höga byxor. Salopettebyxor blir betydligt bylsigare och varmare och känns som overkill under allt annat än vintersäsongen. Använder man dessutom en längre jacka har man sällan problem med att det kommer in snö i linningen.
Jag har ett par Tierra Conrad Kain som är lätta och smidiga. Det går dessutom att ta bort snölåsen och hängslena för att få dem ännu smidigare. Jag har gore-tex varianten och redan de kan tyckas lite sköra, de har dessvärre redan gått sönder på sina ställen. Jag skulle nog inte våga lägga pengarna på nuvarande byxa i Paclite.
Jag föredrar byxor som har raka benavslut och invändiga snölås, men det är nog bara en smaksak. Det är dock vanligt på låga byxor att benavsluten är försedda med en kraftig resår och att de saknar invändigt snölås men det är nog mer en smaksak som sagt. Ett annat krav jag tycker man ska ställa är att byxan har hellånga blixtlås i sidorna. Visst de blir tyngre och det blir ytterligare en sak som kan gå sönder men jag uppskattar att slippa ta av mig kängorna eller pjäxorna när vädret fular till sig och klädseln ska förstärkas.
Mitt tips är att du kikar på Moonstone, som har riktigt trevliga grejor, Arc´teryx, dyra satan dock, eller Marmot som också har en del smidiga och lätta skalbyxor.
Lycka till