trycket viktigare!
Visst är det skilnad på antal passagerare i hkp jmf med flygplan men den stora skilanden har seobserver redan skrivit om och det är ju trcykskillanderna som är betydligt mindre i en lågt flygande helikopter (några hundra meter) jämfört med flygplan som inte sällan flyger på över 10000 möh.
Tror inte att alla flygplan har trycksatta bagageutrymmen. I vanliga reguljärflygplan är min erfarenhet att man trycks ner till motsvarande mellan 2000 och 3000 meters höjd i passagerarkabinen (då man flyger på marschhöjd på 8-12 km ö h). Alla med höjdmätare på klockan kan ju roa sig med att kolla på nästa flygtur.
Här finns en artikel som styrker min tes om kabintrycket:
http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/varfor-varierar-trycket-i-kabinen-6370385
Här kan man se att omgivnade lufttryck sjunkit till ungefär 1/3 på 10km höjd:
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/lufttryck-1.657
Förstår man den sista förstår man ganska väl hur höjdmätarkockor fungerar, även om de ofta har en temperaturkorrigeringsfaktor också.
/Patrik
Det är väl en ansvarsfråga. Om ett flygplan med flera hundra passagerare kraschar på grund av en gasflaska som exploderat så lär flygbolaget få betala rejält med skadestånd till de anhöriga till alla de som inte hade gasflaskan med sig.
En helikopterpilot som flyger ett par vandrare är liksom inte lika stor risk, dels är det färre personer och dels lär det ju inte bli fråga om att betala skadestånd till vandrarnas anhöriga om det var vandrarnas gasflaska som exploderade.
Det är ungefär som skillnaden mellan att köra bil och köra buss. Kör man buss är kraven högre eftersom det är fler som kan råka illa ut.
Visst är det skilnad på antal passagerare i hkp jmf med flygplan men den stora skilanden har seobserver redan skrivit om och det är ju trcykskillanderna som är betydligt mindre i en lågt flygande helikopter (några hundra meter) jämfört med flygplan som inte sällan flyger på över 10000 möh.
Tror inte att alla flygplan har trycksatta bagageutrymmen. I vanliga reguljärflygplan är min erfarenhet att man trycks ner till motsvarande mellan 2000 och 3000 meters höjd i passagerarkabinen (då man flyger på marschhöjd på 8-12 km ö h). Alla med höjdmätare på klockan kan ju roa sig med att kolla på nästa flygtur.
Här finns en artikel som styrker min tes om kabintrycket:
http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/varfor-varierar-trycket-i-kabinen-6370385
Här kan man se att omgivnade lufttryck sjunkit till ungefär 1/3 på 10km höjd:
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/lufttryck-1.657
Förstår man den sista förstår man ganska väl hur höjdmätarkockor fungerar, även om de ofta har en temperaturkorrigeringsfaktor också.
/Patrik