Vilka packpåsar ska man välja?

Jag kör med Sea to Summits 'vanliga' drybags. Har sett alldeles för många Ultra-sil-drybags bli förstörda av sjukt små misstag. Om man lägger ifrån sig en sån på en kotte kan det lika gärna gå hål. Skittråkigt.

Kompressionsutrustning behövs inte. Man sätter sig på dem innan man rullar ned det sista, så blir det nästan vakuum i de jäklarna.
 
Lite tips...

Hej!
Jag personligen vill ha viss utrustning helt skyddad som ex kamera, sovsäck, sjukvårdsväska, mobiltelefon/sattelit telefon etc. Annars kör jag med endel plastpåsar, ibland sopsäck och REGNSKYGG utanpå ryggan. Men regnskyddet hjälper ju inte i kajaken, i hundsläden eller om man råkar "tappa" ryggan ner i vattnet under ett vad eller vad nu som kan hände.

Jag har testat bland annat två modeller av drybags och skrivit om dessa på min blogg:
Outdor designs drybags inköpta på Northstar i Malmgerget.
Denna modell använder jag till småsaker och kamera objektiv m.m. Mycket prisvärd.

Sedan har vi en annan modell från Pacific Outdoor med en käck liten pysventil. Perfekt för sovsäcken eller kläder. Dock inte lika bra kvalite.

Jag har ett gäng andra packpåsar också men de har jag inte hunnit hårdtesta riktigt ännu. Skriver mer om dem på bloggen då jag vet vad de går för. Några av de andra modellerna är lättare än ovannämnda. Frågan är om de tål lika mycket? Vikt och slitstyrka går inte alltid hand i hand...
Lycka till!
/ Matti i Jokkmokk
 
Ser ingen anledning att ta komprimerbara packpåsar, dom både kostar och väger mer till ingen nytta.
När jag packar ner min sommarsovsäck i min 5l drybag så knölar jag ner den i påsen ordentligt, viker ner öppningen från mig , sätter knät på toppen och drar ner öppningen mot golvet/marken, och på så sätt trycker ut all luft genom öppningen, för att sen bara rulla igen öppningen mot mig, går att få så tight man vill i princip.
Använder Seal Lines Storm Sack och är nöjd, känns rejäl och genomtänkt, bra med handtag i botten!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar