Vilka packpåsar ska man välja?

Hej,

Skall inhandla och uppdatera friluftsgarderoben med moderna packpåsar för vandring och vanligt friluftsbruk.

Har kollat på Exped

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_na.nsf

och där tittat på följande modeller:

- Fold-Drybag BS (för diverse packning)
- Shrink Bag (för att komprimera sovsäck, tält, kläder)
- Crush Drybag (för mobil etc)
- Vista Organiser (för köksdetaljer etc)

Erfarenheter av detta tänkta upplägg eller har ni rekomendationer på andra modeller?

Tack på förhand för era råd!
 
Pryttlar!
Stor sopsäck i ryggsäcken, maten, ombytet och sovgrejorna i varsin större rejäl plastpåse, t ex matkasse räcker väl och kostar samt väger minimalt.
Men det finns fenomenala pavksäckar med kompretionsremmar och luftventiler etc.
I kanot/kajak och på mc fungerar Ortlibs och Vaudes säckar med rullstängning utmärkt.
KISS är en bra princip.
 
Packisar...

Till mat använder jag en rektangulär lite "väska" med mesh överdel, bör finnas på naturkompaniet..väldigt bra att ha maten i och enkel att placera "väskan" längs efter ryggen, relativt högt upp i ryggan för bästa viktplacering.

Bara att ta ut den när det än matdags, slipper gräva i påsar och annat tjafs!

Använder bra NK:s olikfärgade packpåsar..lättare att hålla reda på då :)!

Kör inte med vattentäta påsar då jag inte ämnar bada med ryggsäcken på :D..klart lite overkill att plasta in allt, iaf för vandring!!

//A
 
Jag har 4 st Fold Drybag BS och är skitnöjd med dom :)

Bra material, helt täta, man får dessutom ett handtag när man rullat ihop dom :)
 
slår ett slag för sopsäcken

en annan använder sopsäckar i stället för dyra vattentäta säckar för utrustning o till maten har jag små fryspåsar med zipo låsning.

annars om msn vill ha olik färgade påsar går det att sy ju.
 
Jag har ett antal olika varianter men gillar en med membran (eVent tror jag) i botten mest, går att komprimera väldigt bra. Jag kör inte med plastpåsar och liknande då jag vill klara att ramla i vid vad utan att något bli blött. Till mat har jag en grövre 13 liters säck. Om jag ligger vid kall bäck eller sjö så brukar jag fylla med mycket luft och ankra den med lina så har man kyld mat och smör m.m.

Som någon skrev så är Ziplock-påsar bra också. Jag har några med sån där dragkedjelåsning, lite dyrare än vanliga, och de har hållit flera år. Billigt och bra.
 
Här är en sea to summits Event packpåse av storlek XS.. Vi använder oss av XS för sovsäckarna(på bild) sen har vi S och M för kläder, sen ett par vanliga sea to summits påsar för det som blir över som böcker, batterier osv. Är verkligen så jävla nöjd med dessa påsar, först hade vi ett helvete att få plats med allt i kajaken.. sen så med dessa påsar i kombination av nya liggunderlag som tog hälften så stor plats som dom gamla så får man kämpa med att få kajaken fylld;)

Skulle tippa på att tältet går att få jävligt litet det också.. någon som har pelj på om duken tar skada av komprimering under tiden man paddlar till nästa nattställe?
 
Senast ändrad:
Jag kör seatosummit ultra-sil vattentäta Lätta påsar i olika färger och storlekar till sovsäck kläder plånbok kamera etc. Billigt på amazon.Co.uk. Deras eventpåsar är också jättebra, lite grövre. POD är också ett märke jag har bra erfarenhet av.
Ica-kassar och sopsäckar ger jag inte mycket för, de slits ju upp jättelätt.
Har du råd så köp riktiga grejer.

/M
 
Jag använder sea-to-summits packpåsar av olika storlek till allt som jag vill behålla torrt. Till mat för att exempelvis slippa få in fukt i torkad mat och att ha allt samlat. En egen packpåse till dunsovsäcken. En egen vanlig packpåse till digitalkameran som redan ligger i ett litet fodral, därav slipper man specialpåse som ex Crush-drybag. Samt egen påse till alla kläder.

Plaspåsar är givetvis mer miljövänligt och väger mindre, men håller oftast inte ens under en hel vandring för mig.
 
KISS basic, sopsäck i ryggsäcken, fodra sovsäcksfodralet med plastpåse och lägg tröja strumpor ombyte i andra kassar.

Lite dyrare KISS-alternativ är expeds "bergen"-kit, passar en stor ryggsäck med två stora ytterfickor. Om man lyxar till det, en extra påse för sov och ombyte...

//J
 
En fördel med även rullförslutningsbara vattentåliga packpåsar, är att grejer riskerar inte att bli fuktiga bara i ryggan utan även när de ligger framme i lägret om fuktigt ute. Sovsäcken komprimerar jag i ett lätt kompressionsfodral, därefter ner i Seal Lines packpåse tillsammans med torrt ombyte. Jag har testat ett gäng olika rullförslutningsbara packpåsar. Finns en tråd om de resultaten om söks. Behöver dem då det inte fungerar med sopsäck i ryggan när man vandrar med kåta. Kåtan kan inte läggas på toppen av en sopsäck utan står upp i ryggan. Med tält använder jag dock också sopsäck, och de rullförslutningsbara packpåsarna till sovsäck, ombyte och mat.

De absolut lättaste tunnaste rullförslutningsbara packpåsarna tycker inte jag håller måttet. Men Seal Lines är bra.

Raskesven
 

Liknande trådar