Vilka kammar?

Häng inte upp dig allt för mycket på det där med 8 kammar, i min värld är man lite småmodig om man går på vertikal långpromenad i Norge med bara 8 kammar..

Varför är Camalots så bra?

Det kan man skriva en uppsats om och andra får gärna fylla på här..

Några saker;

De har bra kvalitét, håller länge och för många fall (oftast). Bra spännvidd kontra vikt. De känns bra i handen, inte "floppsiga" och det är lätt och rättframt att placera dem. Tumloopen gör att du kommer lite högre med varje placering när du aidar. De är standard för många klättrare jorden runt, alla känner igen dem och de flesta är bekanta och bekväma med att leda med dem - vilket snabbar på klättringen. Man känner på sprickan med handen och bara "vet" att här skulle en grön c-fyra sitta bra! =) Bra om du klättrar med många olika partners och kanske slår ihop racket med dem..

Edit: Jag tillhör de som gillar Metolius TCU skarpt! ;)
 
Och vad är det som gör de billigare sämre? T ex Rock Empires.

Rock Empire Axel som är en "kopia" av Black Diamond C4.

Fördelar Rock Empire Axel
* Förlängningsbar slinga
* Går att använda till tyngdlyftning

Nackdelar Rock Empire Axel
* Bredare kammar
* Mindre omfång
* Lägre "tryck"
* Mindre flexibla
* Mycket bredare kammar!
* Tunga *host host*
* Extra material som kompenserar för den dåliga kvalitén.

http://farm4.static.flickr.com/3577/3320824809_a6802c6588.jpg
 
RE Axel är ett bra exempel på en dubbelaxelkam som inte är bättre för att den har två axlar, RE Flex eller Comet är lättare och har bättre omfång. Om jag inte minns fel så är vikten på mina Comet lägre än på min C4. Sen är det förstås lite svårt att jämföra eftersom de har olika omfång, men om man behöver göra tre placeringar och dessa går att göra med tre kammar man har med sig så spelar det ju ingen roll om de hade gått att göra med en C4 nr 1, samt två C4 nr 2 (eller kanske två st nr 3), men ett annat märke hade inneburit att kammarna hade hetat nr 1, nr 2 och nr 3. Däremot kunde vikten kanske blivit lägre med de senare.

På bilden är det f ö en RE Robot misstänker jag, och jag gillar inte dubbelwirekammar, och Robots är väl en typisk 90-talskam.

EDIT: http://www.mountainproject.com/v/whats-the-deal-with-aliens/106564851__2#a_106565227
 
Senast ändrad:
Jag tyckte det kändes lite redundant med två parallella trådar med s.g.s. precis samma fråga, men jag hade visst fel... ;)


Tycker ni att man ska satsa alla 8 på camalots då eller går det att komma undan lite billigare om de har större fördelar i vissa storlekar och vissa där skillnaderna mot billigare är mindre?
Camalots i storlekar från ~0.75 eller 1 och uppåt, för mindre finns det bättre kammar. Vissa föredrar att slänga på 0.5 där också, men 0.4 och 0.3 tycker jag personligen är direkt onödigt. Där är det bättre att gå in på en serie "riktiga" microkammar.
Och, större storlekar än nr 2 kommer väl knappast till användning på ovan nämnda ställen heller?
 
I Tunaberg skulle jag nog säga att man kan ha glädje av treor och det är fullt möjligt att lägga en relevant 4 (C4-storlek) på exempelvis på Siste man hem.
Skulle tro att man kan repa sin 4 på ytterligare nåt ställe - även om den kanske inte alls är oumbärlig.
Utan att minnas tvärsäkert så tror jag att Direttisseman "kräver" en trea också.

Jag gillar de små C4-orna, och tycker väl inte att kammar som normalt betraktas som microkammar (det är väl Aliens det) är bättre. De kan ju i vissa situationer vara bra för att de är flexiblare, men det är inte alltid en fördel, och Aliens är ju inte i första hand berömda för sin kvalitet - apropå prisvärdhet.
 
Och, större storlekar än nr 2 kommer väl knappast till användning på ovan nämnda ställen heller?

I Tunaberg skulle jag nog säga att man kan ha glädje av treor och det är fullt möjligt att lägga en relevant 4 (C4-storlek) på exempelvis på Siste man hem.
Skulle tro att man kan repa sin 4 på ytterligare nåt ställe - även om den kanske inte alls är oumbärlig.
Utan att minnas tvärsäkert så tror jag att Direttisseman "kräver" en trea också.

På tunaberg går trean att få in både lite här och där, och att klättra direttisseman utan en trea eller fyra skulle jag peta in i kategorin "mycket modigt" (eller "dumdristigt" om man nu vill det), i alla fall om man leder på sin gräns. Har man en fyra över går den utmärkt att slita på samma led också, skillnaden är att man inte behöver peta in den fullt så långt in och sen förlänga till döddagar.
 
OT, mer eller mindre:
Som säkringsman har jag följande "säkringsbeta" från Direttissseman, T-berg.

Man kan lägga en RE Comet nr 5 tämligen tidigt i den grova sprickan. Om man sedan går vidare till kruxet(?), dvs den bulle som kommer på sprickan, så går det bra att falla därifrån. Man blir hängande med fötterna ca en meter från huvudet på säkringsmannen. För ett sådant fall duger alltså en RE-kam väldigt bra, även om de bästa kammarna är de som man inte faller i alls (märke?).

När man kravlar sig upp igen kan det vara klokt att vid kruxet envisas med att pilla in en WC Rocks 9. Det kostar en del kraft, men om (när) man sedan faller från utsteget p g a utmattning, så sitter 9:an mycket bra och man når då inte ner till säkringsmannen. Jag avråder från att falla ytterligare en gång i den nian, för då får man inte bort den i det skick man rimligen då befinner sig, utan får överlåta det till en utvilad säkringsman..
 
Friend #4 / Cam #4 används så sällan att det är lika bra att köpa billigast möjliga (säger jag som har två wc #4 och en bd #4.... ). Annars brukar de gå bra att låna för enstaka turer.
 
I Tunaberg skulle jag nog säga att man kan ha glädje av treor och det är fullt möjligt att lägga en relevant 4 (C4-storlek) på exempelvis på Siste man hem.
Skulle tro att man kan repa sin 4 på ytterligare nåt ställe - även om den kanske inte alls är oumbärlig.
Utan att minnas tvärsäkert så tror jag att Direttisseman "kräver" en trea också.

Jag gillar de små C4-orna, och tycker väl inte att kammar som normalt betraktas som microkammar (det är väl Aliens det) är bättre. De kan ju i vissa situationer vara bra för att de är flexiblare, men det är inte alltid en fördel, och Aliens är ju inte i första hand berömda för sin kvalitet - apropå prisvärdhet.
Okej. Jag uppfattade det som att frågan gällde ifall det var "nödvändigt" att köpa ett helt set, när man ska påbörja ett trad-rack. Och eftersom de största C4-orna (#3-6) går på i runda slängar 1000 kr/styck, så finns det ganska många leder att hugga in på utan att nödvändigtvis som första åtgärd ge sig upp på de leder som kräver dessa säkringar. Tänkte jag.
Men jag kanske missuppfattade frågan. Eller får jag väl be om ursäkt för att jag var otydlig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magwo Dubletter av kammar, vilka? Klättring allmänt 17
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
vandrafjäll Vilka kängor till mina stegjärn? Klättring allmänt 17
Lakritsglass Vilka brallor - olika väder Klättring allmänt 48
Bloggomann Vilka hexor? Klättring allmänt 26
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
fson Klättring inomhus-vilka barn kan följa med? Klättring allmänt 5
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
vastero Vilka varumarken och produkter galler? Klättring allmänt 36
pirx repsnören till hexor, vilka storlekar Klättring allmänt 10
fson Vilka klätterskor? Klättring allmänt 5
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
headjam Vilka klätterprylar är bäst??? Klättring allmänt 1
busnicke Nybörjarset DMM kammar. Klättring allmänt 18
Surbjörn Åldrande slingor i kammar. Klättring allmänt 21
T0ker Rengöra kammar Klättring allmänt 15
ostkapten Besiktning av kammar och friends? Klättring allmänt 25
kjpil Underhåll av kammar Klättring allmänt 26
johnliungman Hur testa och jämföra kammar? Klättring allmänt 15
ingemar. Hexor i aktivt läge som fattigmansalternativ till kammar? Klättring allmänt 26

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg