Vilka har de rymligaste dunsäckarna?

700 kubiktum mot 800 kubitum /Ounce
ger ett förhållande
Volym700 / Volym 800 /Vikt
Man måste få lägre vikt på fyllning av 800 i samma utrymme, eller hur.
 
700 kubiktum mot 800 kubitum /Ounce
ger ett förhållande
Volym700 / Volym 800 /Vikt
Man måste få lägre vikt på fyllning av 800 i samma utrymme, eller hur.

Nej inte eftersom det ett förhållande / vikt. Det är alltså olika volymer men samma vikt det handlar om.
Men om du vill uppnå en komforttemp på +/-0grader så blir säcken lättare om du använder dig av 800 än 700.
Är du med?
//Peter
 
Nej inte eftersom det ett förhållande / vikt. Det är alltså olika volymer men samma vikt det handlar om.
Men om du vill uppnå en komforttemp på +/-0grader så blir säcken lättare om du använder dig av 800 än 700.
Är du med?
//Peter

Dom packar väl inte mer i samma säck, en 500 säck med 90/10 700 väger mer än samma 500 säck med 93/7 800.
Hur som helst blir det till att beställa en Traveler Light 500 LW med 800cuin och Endurance tyg snarast.
 
Dom packar väl inte mer i samma säck, en 500 säck med 90/10 700 väger mer än samma 500 säck med 93/7 800.
Hur som helst blir det till att beställa en Traveler Light 500 LW med 800cuin och Endurance tyg snarast.

I detta fallet fyller dom inte mer dun men annars kan dom mycket väl göra det.
I detta fallet däremot använder dom sig av mer dun och av bättre kvalitét. 90/10 innebär (väl?) att det är 90% dun och 10% fjäder av 700 kvalitét. 93/7 innebär 93% dun och 7% fjäder av 800 kvalitét.
Dun är lättare än fjäder och 800 är varmare än 700.

Därmed uppnår dom samma temperatursgräns men 800 säcken (i detta fallet) blir lättare. Denna säcken borde rimligtvis också vara dyrare?

//Peter
 
Så är det klart, jag har bestämt mig för en säck från Roberts, jag satsar på en Voyager Light 300LW med 800cuin men skippar endurance på denna, skaffar mig istället en vintersäck senare om denna passar mig bra i storlek.
Jag valde en säck med Svart utsida och Graphite insida.
Funderar på ett "second skin" i Endurance som Roman tipsade om, någon som har ett sådant?
 
Senast ändrad:
Så är det klart, jag har bestämt mig för en säck från Roberts, jag satsar på en Voyager Light 300LW med 800cuin men skippar endurance på denna, skaffar mig istället en vintersäck senare om denna passar mig bra i storlek.
Jag valde en säck med Svart utsida och Graphite insida.
Funderar på ett "second skin" i Endurance som Roman tipsade om, någon som har ett sådant?

Priset blev motsvarande 2500 SEK inkl den snabbare frakten och bankens avgifter.
Tycker det är överkomligt, säcken som är en 7/0 säck med 700-dun, blir en 5/-2 med 800-Dun, det ska förhoppningsvis duga för de användningsområden jag tänkt mig med denna.
 
Sådärja, nu är säcken äntligen klar och på väg hem till mig, den ska befinna sig på Svensk mark enligt fraktbolaget så det ska bli spännande att öppna paketet nu på Fredag.
 
Under helgen tältade jag under ett par kalla nätter och min Roberts Voyager Light 300LW med 800-fill, den var riktigt varm och skön vid 4 grader i bara kalsonger & t-shirt fast den är superrymlig och lätt.... ungefär det krav jag ställde på den...helt klart den bästa sovsäck jag någonsin ägt...
Så jag rekommnderar varmt denna till alla som behöver en 3-säsongssäck.
körde med den som täcke vid varmare nätter och det funkade såklart riktigt bra.
 
Härligt! Det finns inget värre än att sova dåligt pga. trånga-kalla sovsäckar och vakna i om möjligt sämre skick än när man lade sig på kvällen. Själv investerade jag i ett Downmat liggunderlag av största och tjockaste kvaliteten och sover i försvarets sovsäckssystem 2000 med komforttemperatur ner till -40 och jag sover lika bra i tältet som hemma i sovrummet i sängen.

Det är bättre att kosta på sig riktig kvalitet och kunna använda den vilken årstid som helst än nåt festivalhärke som bara gör att man precis överlever natten för har man skit så blir det aldrig av att ta nån spontantur, eller ens bry sig om att ta sig ut i naturen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
oskarlin Vilka sovsäcksmärken går att koppla ihop? Bo och sova 4
Karpaterna.se Tältstänger/-bågar, vilka är bra? Bo och sova 6
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
såg Vilka säljer bra vindskydd med myggnät Bo och sova 6
sofiah Byta tältlinor - vilka duger? Bo och sova 24
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
såg vilka skydd är lättas att med sig på en ensam tur på fyra dagar. Bo och sova 1
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1

Liknande trådar