Vilka gps:er har/använder du?

Uppdatering

Garmin eTrex Vista
Garmin Forerunner 301
Garmin iQue 3000
Garmin iQue 3600
Garmin iQue 3600a
Garmin iQue 3600a (havererad)
Garmin StreetPilot c550
Garmin Nüvi 250
Garmin Nüvi 360
Garmin Zumo 550

Jag kör Cardbackup på min iQue 3600a. Då gör den en säkerhetskopia av allting på kortet. Körs schemalagt 03:00 varje dygn. Vid ev. haveri är det bara att läsa tillbaka, så har man inte blivit av med mer än max vad som hänt på 24 timmar.
Hur lång batteritiden egentligen är numera vet jag knappt. Kör sällan länge med GPS igång, utan att den sitter i bilen. Använder den annars som fickalmanacka, men då är det ju bara korta stunder i taget.
Min 3600 fungerar fortfarande utmärkt, men den är knappt använd, sedan ett garantiutbyte på grund av skärmproblem.
Det går ju att byta ut batteriet, om man så vill.

Anders
 
Ska Du få plats med alla dessa bredvid varandra på instrumentbrädan samtidigt får Du nog skaffa Dig en Hummer. Eller något bredare.

AndersLj
 
Re: iQue 3600 trälig...

hgz; sa:
Hej,
Sökte på ”Vilka gps:er har/använder du” och såg att du har bl a iQue 3600. Jag har haft en sådan i några år men är ganska trött på den korta batteritiden och att det mesta tappas bort när batteriet urladdats. Driftstiden med tänd display och ett dygns uppladdning är ca 15 minuter. Har sänt in den till Garmin för byte av batteri men de säger att det inte är något fel och skickar tillbaks den utan åtgärd.
Jag har till nöds löst detta problem genom att ha en extern strömkälla i form av ett batteri på 7.2 V till en borrmaskin som jag kopplar in via en spänningsstabilisator. Ganska klumpig lösning… Tycker att det är skit att man inte ska kunna spara filerna på det extra kortet. Går tydligen bara att spara ljudfiler…

Hur jobbar du med dina iQueer? Förmodar att din eTrex Vista inte har dessa problem. På den kan man väl byta batteri utan att data försvinner.
Kan man köra Fugawi i eTrex?

Vad skulle du välja för kartnavigator idag?
Hälsningar
Harald

Det går ju att byta batteri, sökte lite på nätet och hittade nya batteri för ca 140kr.
/johan
 
Re: Uppdatering

apersson850; sa:
Garmin eTrex Vista
Garmin Forerunner 301
Garmin iQue 3000
Garmin iQue 3600
Garmin iQue 3600a
Garmin iQue 3600a (havererad)
Garmin StreetPilot c550
Garmin Nüvi 250
Garmin Nüvi 360
Garmin Zumo 550

Jag kör Cardbackup på min iQue 3600a. Då gör den en säkerhetskopia av allting på kortet. Körs schemalagt 03:00 varje dygn. Vid ev. haveri är det bara att läsa tillbaka, så har man inte blivit av med mer än max vad som hänt på 24 timmar.
Hur lång batteritiden egentligen är numera vet jag knappt. Kör sällan länge med GPS igång, utan att den sitter i bilen. Använder den annars som fickalmanacka, men då är det ju bara korta stunder i taget.
Min 3600 fungerar fortfarande utmärkt, men den är knappt använd, sedan ett garantiutbyte på grund av skärmproblem.
Det går ju att byta ut batteriet, om man så vill.

Anders

Jag har lagt in Cardbackup på min iQue 3600. Den installerades automatiskt och finns nu som ikon i iQuen. Har även kört en backup manuellt. Det jag undrar är vad som händer om batteriet blir urladdat. Kan jag då t ex koppla in iQuen i bilen och göra recover och få backupen inladdad i iQuen? Är det inte som att lyfta sig i håret?
Hur byter man förresten batteri?
/Harald
 
Uppdatering

1-Garmin etrex --såld
2-Palm Vx med Atlas och garmin Etrex sålda---
3-PalmlllC med Navman 350 och Atlas och Pathaway --sålda
4-Magellan Sportrak Pro vid jakt --såld
5-Navman3000 + Ipaq 3870 båt o bil --såld
6-Magellan Colour utlandsresor och i naturen då lätt att byta baskarta --såld
7-Utvärderat Garmin Ique (Palmbas) första version mot en Ipaq 2210 med Clipon BTGPS valde den senare mht IPAQs överlägsna skärm och bättre funktionalitet.
Ipaq 2210 med TomTom o Fugawi och bacupprogram sprite samt Fortuna Clipon BT fortfarande använd i båten och en utsökt navigator ihop med ett sjökort.
8-Ipaq 4700 med TomTom o Fugawi och bacup sprite reservnavigator med Fugawi används för vägkartor i bilen eller gröna kartor ute istället för en vanlig GPS med karta - ibland Tom Tom som komplement till Route 66 på vägen
9 Nya tidens navigator generation 1 Smartphone Nokia E60 med Fortuna Slim BTGPS användes med Route 66 och GPSmap för kartor och sjökort som min huvudnavigator vi resor och på vägen provas i båten i sommar.Mycket enkel att handha och krånglar aldrig

10 Kommande utrustning för min del är defenitivt nästa generations Mobiltelefonnavigator kanske en Nokia E90 då med en inbyggd GPS som komplement -avgörande för byte är dock batterikapaciteten- kanske dröjer några år till innan batterierna bra nog??..
11 Väljer defenitivt inte bilnavsystem typ låda på framrutan det är säkert roligt och bra för nybörjaren men då alla funktioner går att få in i mobilen och man inte är särskilt skärmberoende vid ruttnavigering är mobilen med röst och skärmvisning överlägset enklast att både hantera och handha.
 
Jag har kollat på några mobiltelefonnavigeringssystem, jag också. Visst fungerar de, men jämfört med "riktig" bilnavigator, alltså modell låda på instrumentbrädan, är telefonen rena skämtet. Undvik sådana lösningar, om du vill ha något som fungerar ordentligt.

Anders
 
Anders är Garminfantast det vet alla

Anders är duktig på Garmin men därutöver verkar det inte helt säkert...mera propaganda än praktiskt knowhow tyvärr.
Bigeben med 5M ( Member Mini Moving Map Mafia) har alltid utmanat Garminmaffian!! - En mobile tex Nokia eller Ericsson med Route 66 är helt likvärdig med en burk typ Garmin Nuvi hängande i rutan så vitt du inte är nybörjare och är är överväldigad av att se vad du är i varje sekund-
Varför ha två prylar när Du bara behöver en!!?

-Grabben - nyfikenheten går över med tiden !! 'Navigation går ut på nåt helt annat!!
Du är fakrtiskt trafikfarlig när Du rattar och bara kollar på skärmen . Har du fattat det!-

För en erfaren bilnavigatör vid ratten räcker det med rösten som vägvisar Dig och en trafikbild på tex rondellen du just är i - varför komplicera Din tillvaro med mer? - En mobiltelefon ist genug mein Freund! Så säger vi alla med lite erfarenhet av olika
system .
 
Re: Anders är Garminfantast det vet alla

bigben; sa:
'Navigation går ut på nåt helt annat!!
Behoven är olika.. Min fru använder Telia Navigator för att hitta från A->B i bil. Det räcker för henne.

När jag tar en tur med MC vill jag planera min rutt i förväg hemma och ladda över den i GPS, eller ha möjlighet att på ett överskådligt sätt planera om när jag är på vägen. Då duger inte telefonlösningen.

För natur, t.ex geocaching, vill jag kunna ha olika kartor (väg/grön) och spara mina spår och ha helt andra navigationsmöjligheter.

Det finns inte EN lösning som passar alla. Telefonvarianten har utvecklats på sistone och kommer att passa många, men min Garmin Quest är den som passar mina behov och hobbies.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
fluff Vilka kartor använder ni? Navigering 26
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60cs? Navigering 5
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
jonasolof Vilka punktobjekt återges med samma symbol i FriPro? Navigering 0
jmlove ForeTrex 101 vilka program? Navigering 3
ÄventyrsUffe Vilka kordinater vid nödsituation Navigering 10
Garmin Vista Vilka kartor Navigering 3
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
-Patric- Vilka är intressanta Navigering 0
Erica_ Vilka handdatorer funkar? Navigering 4
marten-c Seriell kontakt->NMEA, vilka pinnar? för en Magellan 2000XL Navigering 1
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4

Liknande trådar