Vilka damsäckar är värda att prova?

Tack joanna för tipsen! =)
Har du (eller nån annan här) upplevt att man inte kan sträcka på nacken om säcken är fullastad? Dvs att man nästan måste gå och titta ner i marken för att ryggsäcken tar emot. Är då säcken a) felpackad? b) fel inställd? c) fel sort för mig? d) för mycket packning? e) annat?

Och smux, då misstänkte jag rätt, men är man försiktig och lastar och bär inomhus när man provar som du sa så borde det ju funka. Vad provpackade ni med? Ska kolla återköpsreglerna noga först innan!

(...) Har du (eller nån annan här) upplevt att man inte kan sträcka på nacken om säcken är fullastad? Dvs att man nästan måste gå och titta ner i marken för att ryggsäcken tar emot. Är då säcken a) felpackad? b) fel inställd? c) fel sort för mig? d) för mycket packning? e) annat? (...)
Jag har slutat med så stora säckar och så mycket packning ;).
Mer på allvar - svaret är ja, lätt hänt om man är mycket rak i övre delen av ryggen/axlarna/nacken, men är felet s a s "inbyggt" (din punkt c) går det att upptäcka redan i affären. Sen går nog de flesta säckar att både felpacka, överpacka och felinställa.
En ryggsäck som är "balanserad" enligt min förra post behöver man inte heller dra till så desperat i axelpartiet.

Den skönaste ryggsäck jag någonsin haft var en Haglöfs Alaska - en klassiker med fyrkanstram, köpt på tidigt 80-tal. Ramens s-form (sett från sidan) var hemligheten bakom den perfekta balansen. Att den är avställd beror bara på att den är alldeles för stor efter att barnen vuxit upp och bär själva ;).

En annan tanke: jag håller med seobserver att du kunde passa på och "byta ner" dig till en lättare ryggsäck. Det är en sak om en stor kille bär på en trekilosrygga, men för mig motsvarar dessa kilon 5% av min totala kroppsvikt, och för dig antagligen ännu mer (jag är 170 cm lång).

En lätt säck som jag själv trivs väldigt bra med är Osprey Exos - jag har både 58 och 34-litersvarianten. Exos-säckarna har, precis som Alaska, en ram med en utpräglad s-form och jag upplever lite av samma fina balans. Dock är de inte optimala om du tänker bära på betydligt mer än ca 15 kg - lastöverföringen till höftbältet är för dålig för riktigt tunga bördor.

avslutad210712

Gäst
Var är viktigast att den sitter bra? Axlar, midjebälte och...?

Skall du bära tung är det viktigt att höftbältet är så styvt att det orkar ta upp lasten för annars kommer du att få bära mer med axlarna än med höfterna och det är obra. Så den där ryggsäcken i butiken som har ett tjockt mjukt härligt höfbälte kommer troligen att bli en besvikelse när du lastar ner ryggan.

Och framförallt rekommenderar jag att gå med ryggan packad hemma (utomhus alltså) innan man går ut på fjället.

Och smux, då misstänkte jag rätt, men är man försiktig och lastar och bär inomhus när man provar som du sa så borde det ju funka. Vad provpackade ni med? Ska kolla återköpsreglerna noga först innan!

Vi provpackade med sovsäck, uppblåsbart liggunderlag (dvs hennes egna grejor), sedan fyllde vi upp säcken men jeans, tröjor etc. Plagg som går bra att packa och också ger lite vikt (tunga bomullsplagg). Lätt att flytta mellan säckarna när man provar runt.
Ett annat bra "fyllnadsmaterial" för hemmabruk är att köpa hem några 2kg plastpåsar med matris. Ger snabbt vikt i säcken och lätt att packa med (återanvänds därefter som mat;))

Jag är själv på jakt efter en ny ryggsäck, på 70-80 liter. Förutom den tyngre Fjällräven Kajka (jag ser gärna att den inte väger mycket över 2 kg) tycks det finnas få damsäckar av storlek större. I alla fall om man vill prova ut den på Naturkompaniet. Det är ett problem.

Härom dagen provade jag en Arctertx Alta 75 (men's) och tyckte att den satt grymt bra. Men sedan började jag tvivla, då expediten påpekade att det var en herrsäck och att damsäckar är bättre utformade för kvinnor. Jag slängde på mig damvarianten (som dock bara fanns i en mindre variant, 62 liter, på Naturkompaniet) och riktigt försökte känna efter hur den skulle vara bättre anpassad, men den var inte perfekt för mig... Får se hur jag gör!

Jag har i dagsläget en Fjällrävensäck som inhandlades i början av 90-talet. Jag har inget minne av att man då talade om damsäckar och herrsäckar, utan det är helt enkelt en ryggsäck, och den har passat suveränt. För tjejer som inte har jättekort rygg kan det vara en idé att även kika på herrsäckar.

Jag är själv på jakt efter en ny ryggsäck, på 70-80 liter. Förutom den tyngre Fjällräven Kajka (jag ser gärna att den inte väger mycket över 2 kg) tycks det finnas få damsäckar av storlek större. I alla fall om man vill prova ut den på Naturkompaniet. Det är ett problem.

Härom dagen provade jag en Arctertx Alta 75 (men's) och tyckte att den satt grymt bra. Men sedan började jag tvivla, då expediten påpekade att det var en herrsäck och att damsäckar är bättre utformade för kvinnor. Jag slängde på mig damvarianten (som dock bara fanns i en mindre variant, 62 liter, på Naturkompaniet) och riktigt försökte känna efter hur den skulle vara bättre anpassad, men den var inte perfekt för mig... Får se hur jag gör!

Jag har i dagsläget en Fjällrävensäck som inhandlades i början av 90-talet. Jag har inget minne av att man då talade om damsäckar och herrsäckar, utan det är helt enkelt en ryggsäck, och den har passat suveränt. För tjejer som inte har jättekort rygg kan det vara en idé att även kika på herrsäckar.

Alla är vi skapta olika, välj den säck som passar dig bäst inte vad det står på den eller vad säljaren påstår. Det som idag kallas herrsäckar är egentligen unisex modeller.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg