Ja dessa bindningar.... jag har nog testat varenda bindning som finns. Och att säga vilken som är bäst är helt omöjligt.
Det är som att fråga vilken bil är bäst?
Jag har nu kört med NN 75 på tur skidor ett par år. Fungerar kanon, pålitliga, foten sitter stabilt, vid ev, utförsåkning, går att fixa i fält utan problem och så huvudorsaken varför jag valde dem. SKORNA .Köpt en känga med löstagbart foder så att jag kan torka i tältet på långturer, mycket svårt att få tag i till vanlig bindingar. (det går finn en Alfa sko för 6000 nkr som passar). Värt mycket för mig att kunna ta lös inneskon och torka på långturer.
Men nu har jag bytt system i veckan. Och orsaken är samma som varför jag valde systemet. SKORNA!
Jag har kört med en lundhags husky ski 75 med löstagbart foder. Men jag är inte nöjd med skorna. De sitter inte riktigt bra på foton, det blir en hård belastning på "flärpen" där framme och den nöter sko så förbannat denna bindning. Inte roligt att köpa nya skor varannat år.
Så nu är jag tillbaka till Rotefella NN. Och Crispi Steind eller vad den nu heter. En bra pjäxa som sitter stabilt på foten dock utan löstagbart foder.
Och lösningen på att jag inte kan ta ut foder löser jag med att köra med fuktspärr.
Att de är svårlagade på fjället har jag löst med att köpa med ett par extra bindningar och ha i ryggsäcken. Och vad gäller egenskaperna utförs är jag ingen som släpper från toppar så den negativa delen spelar ingen roll.
Behåller systemet på telemarkarna. Där Lundhans kängorna kan användas, då sträckorna inte blir lika långa på dessa skidor och skorna är jävligt varma, passar bra då jag åker dessa skidor nov-februari.
Så vilka bindningar som är bäst är en mycket individuell fråga.