Vildmarksugn ???

• Trådstartare robert_alander@hotmail.com (Robert)
  • Start datum

robert_alander@hotmail.com (Robert)

Gäst
Hej på er alla!

Jag har en längre tid funderat över hur man skulle kunna konstruera en vildmarksugn. Är det någon som har några ideér och/eller uppslag på hur detta kan lösas så skriv några rader och berätta för oss andra! Ugnen bör vara simpel, genial och väga så llite som möjligt. Man kanske kan utnyttja sina befintliga Trangia kastruller eller någon gammal bakform vad vet jag... Skriv och dela med er av era kunskaper och erfarenheter.

Mvh Robert

vildugn

kolla in reflektorugnen som friflufsbolaget har. om de har den kvar. den är bra och lätt fungerar utmärkt.
fanns i deras senaste katalog ring å kolla med friluftsbolaget på 033-415544

mvh Mats

Optimus mini-ugn

Optimus mini-ugn
Köpte en Optimus mini-ugn på loppis för 30 SEK förra veckan. Mini-ugnen ser ut ungefär som en rund bakform + lock med några hål i och en speciell underdel för att fördela värmen. Recept för Jansonsfrestelse, strömmingslåda , ägglåda, tjockpannkaka, semesterkrans, rågbröd och äppelpaj följde med.
Har ej provat den ännu.

Ring gärna om du vill ha mer detaljer och recepten.

Per Brune
Tel 021-188106

Kaxan (Mats Mårsten)

Gäst
Optimus/Fulufjäll

Angående Optimus lilla friluftskök så är det tillräckligt stort att baka på så att 24 stycken hundägare på Fulufjäll Nyårsafton -99 kunde få färskt bröd till middagen

Grattis!!!

Grattis till fyndet!!!
Ugnen är riktigt bra när man lärt sig använda den ordentligt. Man får inte ha för lite värme på, för då blir det man tillagar inte klart ytterst, och inte för mycket värme, för då blir det bränt (såklart)...och snabb är den också. En sockerkaka (vilket är det jag mest använt ugnen till) tar ju typ bara 10 minuter att få genomgräddad. Lite mera bakpulver än normalt, och en välsmord form skadar inte.

Lycka till med matlagningen!

Reflektorugn

Ritning på en liknande ugn finns i boken Mera Ute (hittas lättast på bibliotek).
Reflektorugnar fungerar soms agt utmärkt, men är något stora att släpa med sig upp på fjället. (Där det å andra sidan inte finns någon ved till den nödvändiga brasan heller.)

Re. Vildmarksugn

Det var MSR som en gång i tiden gjorde denna eminenta ugn. Jag har faktiskt en och kan intyga att med de så är man kung på fjället, eller om det är så att man är det pga kakorna man gör.
Dessvärre så är det nog svårt att få tag i den nuförtiden.

/ Anders - utsidan.se

MSR ugn

En liknande ugn att använda ovanpå stormkök/gaskök finns att köpa hos MEC - tyvärr så måste man nog åka till Kanada för att få tag på den. De säljer också den lilla "scorch-buster" plattan, manicken som sprider värmen jämnare, separat. Så prylarna tillverkas i alla fall fortfarande.

mvh.
Anders J.

(De har visserligen postorderförsäljning också, men då ugnen inte är helt lätt så blir det nog rätt dyrt att få hit den. Se http://www.mec.ca)

Triangian

Man kan ju om man vill köra klassikern i triangian, få tag på minsta grytan till lilla triangian. ställ den på ett par små stenar på stekpannan. Fyll med sockerkassmet eller liknande på med den stora grytan som lock! 20-45 min senare så har ni en klar sockerkaka!

En kompis snitsade till det lite genom att bygga en prinsesstårta på plats i lundörrenfjällen när han fyllde år! Klart lyxig fjällmat!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg