Vildmarksmobil, Skolarbete

Vattentät (minst IP68)
Bra batteritid
Stöttålig
Liten
GPS
Komm.radio
Lätt att fästa på ryggsäck eller liknande
Termometer

Vattentät och bra batteritid tycker jag är de viktigaste sakerna.

Batteritiden drabbas ju negativt av alla extra funktioner som höjdmätare, termometer, GPS och sånt. Möjligen kan de funktionerna vara intressanta under förutsättning att de går att slå av/på individuellt så man kan välja vad man vill slösa batteri på och inte.

Kunna drivas på vanliga R3-batterier är nåt som vore intressant, då kan man köra högkapacitets NiMH "till vardags" men köpa litium eller vanliga extra alkaliska vid behov.

Kunna användas med handskar är en annan sak som blir viktig vid vinterbruk.

Antennen funderade jag på också, men idag styrs väl dock täckningen främst av tidsfördröjningen och inte så mycket av signalstyrkan. Men en del skulle nog gilla att ha en uppfällbar/utdragbar antenn för att få bättre signalstyrka.

Satellit-möjlighet är ju intressant, men bara där man inte har annan täckning.

Stöd för flera SIM-kort skulle kunna vara vettigt också, operatörerna har ju inte samma täckning.

Nåt som jag känner att det INTE är så kritiskt är storleken. Jag har gärna en telefon i samma storlek som min gamla Nokia 2110, i alla fall om den har rätt funktioner.

Vattentestutrustad (ph-värde)
Digital Kompass
Höjdmätare
Ljudmätare
Luftfuktighet
Metalldetektor
GPS
Vindmätare
Ergonomisk + enhands-hanterad
Handvärmare / stöveltorkare
Kamera 5MB + enormt minne
Solcell laddning av batteri
Batteriladdning från statisk laddning i kläderna eller ”dynamo” i klackarna
Lysdioder = tältlampa
Febertermometer
Fågelkvitter som ringsignal
Stegmätare
Bryne på baksidan
Signalfärgad
Inbyggd lupp eller mikroskop
Fjällflora (fota blomman och telefonen ger namnet)
Björn, varg och järv indikator och automatisk kamera

Thomas

WOW!!! kommer den med satelit/gsm/gprs/3g så vill jag ha en sån!!! (har inte James Bond haft en sån?)

Gsm
Satelittelefon
s.o.s knapp eller liknande
Gps
Gprs
usb kontakt

effektivt kinetisk....självladdande av rörelse

signalfärgad

flytande

liten med tonvikt på det vesäntliga, kraftig signalförstärkare och lång utdragbar antenn.

givetvis inte vattentät utan sänkbar!

minst lika stöttålig som Eriksson Hajen.

förra året slet jag ut 3 telefoner och har gått tillbaka till Erksson Hajen.

Fler band, GSM + NMT+?
Vattentät
Batteritid
Slagtâlig
Batteritid
SMS
Batteritid
Extern antennanslutning
Batteritid
Minimal display, tvâ rader.
Rejäla knappar
Enkel anslutning av extern ström, allt mellan 3 - 12 Volt.
Mer batteritid
Upphängningsögla

Prio 1 - Täckning

Prio 2 - Pris (inköp)

Prio 3 - Bra batterikapacitet och ingen självurladdning. Laddas med solcell?

Sedan är det bra om den fungerar med mitt vanliga SIM-kort, tålig mot vatten och misshandel osv.
SOS-funktion (typ PLB/EPIRB) kan vara praktisk.

Mer lullullll

mycket är ju sagt, en tanke är som slår mig är ju i vilken inriktning vi vill ha.
Jag ser två alternativ
alt 1 supertäckning, otrolig batteritid, det går att ringa på den.
alt 2 är ju med allt lullllullll som lavinsändare, kanske tv. ja så mp5 spelare, web browser. mm.

Mina top 10 upp delat på top 3 + 5 + 2

1 Täckning
2 Batteritid / möjlighet till laddning otr
3 IPx6

4 gps
5 lavinsändare
6 avståndsmätare
7 Flytande
8 8Mb pix kamera

9 höjdmätare
10 antecknings funktion

Stötsäker, vattentät, diodlampa, högtalartelefon (oslagbart med hjälm på skallen), lång batteritid, SMS.

Det ska gå att ringa med den och med vinterhandskarna på händerna.

Kunna användas med handskar är en annan sak som blir viktig vid vinterbruk.

Till trådskaparen: Jag har ett exempel på hur det går att lösa. Kontakta mig över brev/meddelande/mejl, så funderar jag på om jag säger vad lösningen är. Jag säger vad lösningen är ifall Du betalar lite pengar, jag är trött på att ge bort alla idéer gratis, ...

... sommaren 2007 jobbade jag 20-timmars dagar med att kläcka GSM och internet -lösningar, tajmingen var perfekt, för en minister satte igång en utredning precis när jag hade presenterat lösningen (jag säger inte att jag skulle vara 100% säker på att mitt bidrag skulle varit avgörande), sedan dess har jag inte brytt mig om den branchen och kommer inte att återvända eftersom jag får ut mer av att vara intresserad av helt andra brancher, men den här diskussionen är ganska intressant.

Mvh
Slotte

Till trådskaparen: Jag har ett exempel på hur det går att lösa. Kontakta mig över brev/meddelande/mejl, så funderar jag på om jag säger vad lösningen är. Jag säger vad lösningen är ifall Du betalar lite pengar, jag är trött på att ge bort alla idéer gratis, ...

... sommaren 2007 jobbade jag 20-timmars dagar med att kläcka GSM och internet -lösningar, tajmingen var perfekt, för en minister satte igång en utredning precis när jag hade presenterat lösningen (jag säger inte att jag skulle vara 100% säker på att mitt bidrag skulle varit avgörande), sedan dess har jag inte brytt mig om den branchen och kommer inte att återvända eftersom jag får ut mer av att vara intresserad av helt andra brancher, men den här diskussionen är ganska intressant.

Mvh
Slotte

Typ röststyrning som redan idag finns på majoriteten av mobiltelefoner? Torde vara det smidigaste!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg