Vildmarksmässan 2010

Det fanns en ledig stol bredvid mig. Den kunde du ju ha fått.

.

När vi letat oss fram till rätt lokal var dörren stängd, lapp med fullsatt o hänvisande till brandregler samt vakt utanför.

Får införskaffa bok istället.

(kommer aldrig att bli någon UL men om jag ska få med mig sambo och småbarn ut vill jag inte släpa på gjutjärn)

Vi tröstade oss med en öl och en neoair till brorsan.

Besviken på att primus inte hade Eta Express med sig o till salu, den hade åkt med på stört ;)

/C

hade varit intressant att lyssna på om tarp o fjäll. Skulle nog personligen sakna den ombonade känslan av tält

Apropå tarptält på kalfjället så har jag ju tillbringat ganska många nätter i sådana. Med risk för att låta lite egotrippad så är nog den variant jag skulle ha störst förtroende för i 25 m/s mitt eget första hemsydda. Ett ryggåstält som är högre i huvudändan och lägre i fotändan och går att spänna helt tätt mot marken om det behövs.

Tyvärr, s a s, har det inte blåst riktigt mycket vid något tillfälle då jag använt mitt Contrail eller GG The One. Men min bedömning är att de skullle få problem vid riktigt höga vindstyrkor på exponerade platser, typ kalfjället.

Numera finns det ju dubbelväggiga tält som verkar förtroendeingivande, som TN Laser Photon som jag använde en del förra sommaren. En bedömning är att det är mer stormtåligt än tidigare nämnda tält. Det väger 800 gram, vilket innebär att viktskillnaden till Contral på drygt 100 gram är försumbar IMO, och även de 300 gram som skiljer till The One känns mindre betydelsefulla.

Summan av kardemumman är väl att ungefär som när det gäller lätta sovsäckar jämfört med quiltar, så har utvecklingen av lätta dubbelväggiga tält gjort att tarptälten inte längre har samma viktfördelar.

Den som vill ha ett stabilare tält kan alltså numera hitta sådana till låg vikt. Satsar man sedan på 3 för 3 och pressar vikten på sovgrejor och ryggsäck så får man ändå ingen tung packning. För den som inte känner till "3 för 3" så finns det en hel del skrivet här:
http://www.fjaderlatt.se/2007/04/3-fr-3-radikal-viktminskning.html

Ursäkta trådkapningen :)

Jörgen

kan bara hålla med i deppandet

Började gå på flugfiskemässan för många år sen och tyckte att det va kul med vildmarlsmässan när de slogs ihop. Nu blir tyvärr mitt intryck att flugfisket försvinner och att vildmark :) blir mer krängarträff.
Grabben gissade alla spår rätt... så han vann ett gosedjur... det va ju kul i allt deppande

nu ska vi spänna på oss skidorna för en tur, så man blir lite glad igen.

BZ/

det var mycket bättre an 5 år sedan!
det var båt, frilufts och fisk mässan för samma pris = bra!

bäst var de som had seminar, tex, ola skinnarmo, baffin babes, multiexpidition kille osv.
ska inte besök varje år men varje tre år gå det bra!

Det var visst bra...

Så många negativa inlägg att jag måste hjälpa till att vända trenden, jag tyckte att Mässan var bra...

Föredrag jag lyssnade på...
- Claes Grundsten om foto. Jättefina bilder och bra prat.
- Annelie Pompe om foto. En del fina bilder och okej prat.
- Ola Skinnarmo om Nordostpassagen. Jättebra föredrag. Mixat med bilder och film.
- Simone Moro om vinterbestning av Makalu. Jätteintressant föredrag med film, kanon!
- Baffin Babes om skidturen i Kanada. Bra och kul föredrag. Badfilmen var absolut världsklass...
- Ewa Hellström Boström om vandring i Spanien. Helt okej föredrag.

Sen kan man visst önska att Haglöfs, Hilleberg, Klättermusen etc också är där och visar sortiment och nyheter men jag tycker inte att det är dåligt som det är nu.

Sen åker man väl tåg till en Vildmarksmässa???

//Magnus

Själv har jag nog vant mig vid att det är en marknad snarare än en mässa, och tar det för vad det är. Det är ju trots allt 15 år sen man kunde räkna med att de stora märkena var där och visade nyheter. Men visst är det synd.

Visar upp sig på riktigt gör tillverkarna på mässor som inte är riktade till konsumenter, men det är faktiskt inte alls svårt för en vanlig människa att komma in på t.ex. Swesportmässan (visar mest vinternyheter). Friedrichshafen kanske är lite bökigare.

Och som sagt: vill man träffa representanter för tex Hilleberg och Haglöfs kan man åka till den där lilla järnvägsorten i Småland när de har sin marknad.

Marknad/Mässa, fel säsong

Att det skulle vara business kom inte som nån chock. Så är det väl med alla mässor - att det är ett finare namn för 'nischad marknad' alltså. Passar mig utmärkt för jag och frugan var ute efter nya brallor, skjortor och en ryggsäck. Man måste ju få tag på grejerna innan snön smälter liksom.

Men det som slog mig var att mässan ligger på helt fel datum! Vårkollektionerna kommer inte ut i butiker förrän om ett par veckor så man kan inte spana några nya coola grejer till våren/sommaren. Istället fyller de hyllorna med vinterkläder - helt bakvänt när den säsongen snart är slut. För oss som ville köpa det sista till långfärdsturen innan vintern försvinner fanns dock varken skidor, valla eller damasker för den delen.

Jag tror helt enkelt att man borde lägga mässan en månad senare ungefär. Skulle gynna kanotisterna och flugfiskarna också tänker jag mig.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg