Vildmarksmässan 2006

Vildmarksmässan har ju under åren mer och mer blivit ett försäljningställe. Mer än ett ställe där man får nyheter presenterade för sig, som väl är ursprungstanken med en mässa?

Raskesven
 
Re: Re: Re: Re: Man får EJ sälja på mässan

öringen; sa:
Nordesjö; sa:
Den upplevelse jag är ute efter är ju att få klämma på prylar som man inte hittar på Kungsgatan.

Ja iofs, att klämma på nya pryttlar är skoj...men att kalla det för en upplevelse... njae ;)

Har nog mer problem med att förstå hur du INTE kan kalla något som du upplever som skoj för en "upplevelse"?
Men nu är vi inne på semantik. Väldigt basal semantik, men ändå ;)
Och om man är intresserad av prylar är det till och med en ganska trevlig upplevelse.

Hur som helst, jag har inte jättestora problem med att folk kränger prylar på mässan - så länge det är INTRESSANTA prylar, och så länge de har nyheter att visa.
 
tigertamjaren; sa:
Även en trist tillställning är ju en upplevelse, om än icke värd att ihågkommas. Vilket är en ganska god beskrivning av den där mässan.

Eksäcktli!

Själv har jag inte varit på mässan på kanske 4 år, och förväntningarna har skruvats ner varje år.
Men i år är jag faktiskt lite sugen och letar bara efter nån att gå med.
Vad gäller upplevelser blir jag nöjd bara jag får fingra på en Bask-rygga :)
 
Nordesjö; sa:
tigertamjaren; sa:
Även en trist tillställning är ju en upplevelse, om än icke värd att ihågkommas. Vilket är en ganska god beskrivning av den där mässan.

Eksäcktli!

Själv har jag inte varit på mässan på kanske 4 år, och förväntningarna har skruvats ner varje år.
Men i år är jag faktiskt lite sugen och letar bara efter nån att gå med.
Vad gäller upplevelser blir jag nöjd bara jag får fingra på en Bask-rygga :)

Akzo hade inga rygger.
 
Besviken

Jag var på Mässan igår.
Det var det sämsta året på länge.

Dåigt med utställare, inte alls mycket aktiviteter.

Höga priser på deras "mässerbjudande".
Framför allt var det otroligt lite personal i de olika montrarna ville man fråga något fick man leta rätt på en upptagen person och sen vänta på sin tur.

Inte många NYA prylar att kolla in.

Det som var bra det var ju föredragen ett par av dom var inte reklam inriktade och väldigt intressanta.

Friluftsbanchen behöver verkligen rycka upp sig.
Frilufts kläder (multifunktions kläder) blir ju mer och mer poppulära.
Friluftsliv blir ju mer och mer poppis.

Det är dax att hänga på för branchen och inte luta sig tillbaka och nöja sig med den ökade försäljningen dom edan fått.

MVH
 
Re: Besviken

kim1; sa:
Jag var på Mässan igår.
Det var det sämsta året på länge.

Dåigt med utställare, inte alls mycket aktiviteter.

Höga priser på deras "mässerbjudande".
Framför allt var det otroligt lite personal i de olika montrarna ville man fråga något fick man leta rätt på en upptagen person och sen vänta på sin tur.

Inte många NYA prylar att kolla in.

Det som var bra det var ju föredragen ett par av dom var inte reklam inriktade och väldigt intressanta.

Friluftsbanchen behöver verkligen rycka upp sig.
Frilufts kläder (multifunktions kläder) blir ju mer och mer poppulära.
Friluftsliv blir ju mer och mer poppis.

Det är dax att hänga på för branchen och inte luta sig tillbaka och nöja sig med den ökade försäljningen dom edan fått.

Visst blir friluftsprylar mer och mer poppis - så varför lägga ner energi på att stå på mässa när man det finns effektiva marknadsföringsytor i vilken Stadium eller Intersport som helst?
Därför är mässan först och främst ett medium för försäljare och tjänsteföretag, inte för utrustningsproducenter.

Problemet är att "friluftsbranschen" (om man med det menar utrustningsproducenterna) inte behöver mässan.
Vill de visa nyheter där det gör nån nytta gör de det på branschmässor i Friedrichshafen eller Jönköping.

Ett annat problem är att de helt enkelt inte har tid att åka på 3-4 mässor varje år.
Det är inte direkt så att man kan rafsa ihop en låda grejer och en affisch och ställa sig på en mässa. Det kräver planering om man ska ha nån nytta av det.

Och jag hittade ingen Baskrygga att klämma på... jag missade faktiskt Akzos monter helt.
Men jag köpte ett Optimus Crux för fyrahundra spänn. :)
 
Re: Re: Besviken

Nordesjö; sa:
Problemet är att "friluftsbranschen" (om man med det menar utrustningsproducenterna) inte behöver mässan.
Vill de visa nyheter där det gör nån nytta gör de det på branschmässor i Friedrichshafen eller Jönköping.

Vilken mässa i Jönköping syftar du på?
 
första och kanske sista

Första gången jag gick på denna vildmarksmässa och kanske sista.

Innehåll:
Mycket försäljning av prylar, resor, skydiving, guidad dykning och fiske, stugor och annat. Svea Skog och Jägarförbundets monter var dock några av dom få undantagen jag kan komma på. En trevlig detalj var att man fick prova på att kasta fluga och senare under dagen kom en äldre man och visade kastandets konst för intresserade åskådare. Inte mycket för oss som på egen hand eller med kamrater åker ut på äventyr. Prylarna var ofta dom samma i varje monter. Mycket lite variation. Tänkte köpa mig en laplander såg men överröstes istället av japanska sågar. I form av yxor hittade jag en undangömd hultsfors. Flugrullarna var dom samma i varje bås med ett par undantag.

Service:
Jag var där tidigt för att slippa den värsta trängseln. Fick ändå inte hjälp även om personen bakom disken var helt sysslolös. Sysslade dom med något var det ofta att snacka skit med sina arbetskamrater och konkurenter. Mötte en person som tog tid på sig och entuastiskt visade sina produkter. Han var iofs inte en uttråkad anställd utan tillverkade själv vackra handgjorda flugaskar. Kanske såg jag inte speciellt köpstark ut, vem vet.

Någon som vet någon annan mässa som är värd att gå på, Jokkmokks marknad kanske?
 
Sämsta mässan på länge!

I år var det en mycket stor besvikelse att gå på mässan!

Tidigare har det ju varit mycket försäljning av t.ex. butiker på mässan med erbjudanden. Men nu ska tydligen tillverkarna också försöka sälja så mycket som möjligt, trodde deras uppgift var att driva utvecklingen framåt och visa upp prylarna.

Kommer man från ett företag eller från media så brukar intresset vara stort men om man är där som privatperson så brukar det inte vara lika intressant att göra ett gott intryck.
I år var jag där halva tiden med presskort och halva tiden som "civil".
Med presskort blir man näst intill attackerad när man går förbi någon monter men som "civil" blir man lämnad ifred.
Förståeligt att det är så men ändå tråkigt. Vildmarksmässan är ju en publik mässa medans ex. Swesport är en branschmässa. På Swesport är ju det beteendet det riktiga då man vill sälja in sina grejer till butik men på Vildmarksmässan borde det inte vara så självklart.

Tyckte att årets upplaga av Vildmarksmässan var riktigt usel! Hoppas den får en uppryckning för forsätter det åt det här hållet så kommer det inte vara mycket att ha om några år.
 
Mässa vs. marknad

För mig är en mässa mer ett ställe där man visar (ställer ut) sina produkter, och en markand där man kränger grejer. Så vill man handla är nog en marknad bättre.

Per