Vildmarkskänsla i Skåne?

Vill bara tillägga...

...efter alla fina tipps att Skånes "vildmarkskänsla" bäst uppnås från kanoten/kajaken i min erfarenhet. Såvida du inte vandrar Kust-till-Kust, särskilt de östra delarna, så är nog floder/åar bäst (när blir en å en flod?) för själva känslan. Skåne har ju ingen vildmark, men massor med kulturlandskap.

När vi ändå talar om Skåne: Jag är starkt sugen på att ta mig en "fådagars" -tur i pingsthelgen. Frågan uppstår: var kan man vandra utan att ha med sig motorsåg? Hur är statusen på kust-till-kust Osby till Bromölla? Över allt i "mina" skogsbygder ligger fler träd än dom står.

bananmannen; sa:
(när blir en å en flod?)

Enligt Nationalencyklopedin så är en å större än en bäck men mindre än en älv. En älv är "vattendrag som hör till de största och bredaste strömmande vattendragen i Sverige, Norge och Finland" och utmärks av att den är större än en å och har forsar med mellanliggande sträckor med lugnt vatten. En älv är samma sak som en flod. Floder fyller viktiga funktioner i det globala hydrologiska kretsloppet.

Yada yada yada. :)

Tack för alla tips, vi får se vartåt det barkar. När ens referenspunkter för ett begrepp som "skog" kommer från Bergslagen har man lite svårt att se t ex Dalby Söderskog som annat än en (förvisso vacker, inte minst just nu) dunge...

alven; sa:
bananmannen; sa:
(när blir en å en flod?)

Enligt Nationalencyklopedin så är en å större än en bäck men mindre än en älv. En älv är "vattendrag som hör till de största och bredaste strömmande vattendragen i Sverige, Norge och Finland" och utmärks av att den är större än en å och har forsar med mellanliggande sträckor med lugnt vatten. En älv är samma sak som en flod. Floder fyller viktiga funktioner i det globala hydrologiska kretsloppet.

Om man inte befinner sig i de delar av landet som gränsar mot Norge. Där är en älv (precis som i Norge) vilket vattendrag som helst utom de allra minsta. I Bolstad i Dalsland finns t.ex. "Storälven", d.v.s. Dalbergsån (en inte alltför stor å) och dess biflöde "Lillälven", vilken förstås är ännu mindre. Man kan även notera att Ångermanälven i lokala dialekter kallas "åärn". Dess dalgång heter ju f.ö. Ådalen. Man kan misstänka att å-älv från början var en skillnad mellan olika dialekter, och att det här med storleksskillnaden är något som de klassificeringsglada 1700-talslärde har hittat på.

OK , nära ögat att jag kapade min egen tråd där :)

Om vi ändrar kravbilden något, för andra friluftsändamål. Tips på trevliga sjöar eller vattendrag, fortfarande en liten bit från folks trädgård, dit man kan åka med ungarna och fiska lite och sova nån natt i tält...?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg