Mitt vindskydd för toppmonterat syns på fotot i den första av länkarna under punkt 5. Det liknar i princip Optimus, men är högre för att skydda även grytan, och naturligtvis anpassat till dess mått. Jag har aldrig upplevt några tendenser till överhettning under brännaren, är ju inne där med handen och vrider på gasreglaget av stål utan att bränna mig på fingrarna. Brännarskaftet är såklart väldigt varmt, men har varken piezo eller några plastdelar, så jag har inte oroat mig för haverier likt ditt.Jag menar vindskydd som monteras upptill över själva brännaren, t ex Optimus clip on som har en viss diameter.
Hur monterar du ett vindskydd så det inte riskerar bli som i ett av klippen jag länkade till, alltså att det värms upp under brännaren och piezon smälter?
Optimus skydd har ju lite större massa som lagrar mer värme; det är också anpassat till 11 cm kastrulldiameter, så luftvolymen det innesluter kring brännaren är mindre än i mitt fall (15 cm). Men den luften är det ju bra drag på och jag tror att inverkan av dessa två skillnader på temperaturen under brännaren är försumbar - i så fall vore det till fördel för min bredare och lättare variant. Mitt vindskydd har som sagt aldrig känts problematiskt, och jag tror ju inte heller att Optimus skulle släppa en otestad/potentiellt farlig produkt.
Det var ju inte heller något sådant skydd, som fick plastpluppen på din brännare att smälta? Vad jag fattar körde du utan något vindskydd alls vid det tillfället?