OK, lite märkes- och i viss mån modell-oberoende frågor:
Fikalucka
Fikalucka ser snitsigt ut, men kan diskuteras. Ofta har man största luckan längst bak och då är det lite syn att fikaluckautrymmet inkräktar på det aktre lastutrymmet. Fikaluckan kan man ju använda till saker som ska kunna plockas fram under dagen; men som regel ska man ändå ha fram nåt ur de större luckorna, och då kvittar det liksom med fikaluckan. Det man ska ha under själva färden är f ö bäst att ha på fördäck, möjligen i sittbrunnen. Dock tycker jag att det är bra om skottet bakom sitsen är så nära sitsen som möjligt. Då får man mer last utrymme, och närmare centrum. Dessutom blir sittbrunnen mindre till volymen, vilket är bra om man ska tömma den på vatten. Jag har själv fikalucka, men skulle åtminstone inte prioritera detta högt vid kajakval.
Roder/skädda
Om man ska paddla för att transportera sig, och inte för att surfa e d, så är det oerhört tacksamt med roder när man har sidvind. Det funkar väl i viss mån med skädda också, särskilt en reglerbar. Men roder är effektivare och med det kan man ju dessutom svänga utan att trixa med kantställning/styrtag. Detta är dock en bonus, och vindkompensationsmöjligheterna huvudsaken.
Luckor
Stora luckor är bra; sovsäck, tält och liggunderlag är inte lätt att få ned i små cirkulära luckor. Själv har jag ingen erfarenhet av annat än gummiluckor, men storleken på luckor som är lite rektangulära och i skrovmaterialet, gör att de ser bra ut. Tror dock att det kan vara vanligare att de är otäta (?). De brukar också kunna vara lite pyssligare att öppna och stänga.
Material
Glasfiber är väl bra. Det finns väl antagligen bra termoplastkajaker också, men en del av dessa brukar nog vara lite mer trögpaddlade. Kol och kevlar är så fördyrande att det är tveksamt om det är motiverat på första kajaken. Risken är ju rätt stor att man vill byta modell efter nåt år.
Tro slutligen inte på alla råd om kajaker; alla verkar ha så bestämde åsikter trots att de ofta är helt motsatta...