Är det utan reglernål vid brännhuvudet så är det svårreglerat vid vätskematning - punkt.
Olika pumptryck i bränsleflaskan kan inte simulera vad en reglernål gör med gasflödet kort innan munstycket då reglernålens egenskaper bestäms mycket hur tryckfallet är över just reglernålen med bränslet i gasform medans tryckfallet över den slutliga munstycket är betydligt mindre och går från 'liten låga till mer än fullgas' mellan 0.1 - 1 Bar ungefär.
Gaskranen på campingasoltuben gör samma jobb med strypning (så länge det är i gasform) och stor tryckfall vid gasoldrift och vid mycket varm väderlek kan du ha 5-8 Bar i tuben men slangen mellan gaskranen och brännaren fortfarande ligger på ca 0.7 Bar för närmast full fart.
När man försöker reglera massaflödet av flytande bränsle med samma kran som med gasol så är mängden flytande bränsle som skall passera i storleksordningen 1/180-del av volymen gasol i gasform vid samma brännarfart. Vilket gör att hålet i kran måste vara mikroskopisk liten i jämförelse i läget när den släpper igenom gas - detta gör också att slangens fjädringsegenskaper blir betydande vid små tryckändring och ger fördröjningseffekt, vilket inte märks alls med gasol-gas och 180 ggr större volymflöde. Det är också därför som man får 'allt eller inget och med fördröjning' när man försöker reglera flytbränslet redan vid bränsletanken medan reglernålen vid brännaren hanterar ca 280 ggr större volym vid 300 grader varm bränslegas för samma brännarfart och detta gör att man får god reglerdynamik mellan nästan ingen fart alls och full fart om brännaren hanterar det (vilket Omnifuel inte gör speciellt bra enligt min åsikt om man vill ha sjudningsfart på elden)
I mina ögon så tror jag Primus Himalaya-brännare med reglernål i brännarfoten (finns det ??) skulle fungera bättre vid lågfart än dagens Omnifuel då det finns en viktig sak som talar för det och det är brännplåten har betydligt mindre spalt mellan plåten och koppen vilket gör att flammhållarfunktionen fungerar betydligt bättre och bränsleångan inte späds ut i samma utsträckning vid låg och mellanfart som det gör med dagens Omnifuel med bara den lilla måltavlan i mitten till brännplåt
- som Omnifuel fungerar idag så går den på tok för magert vid låg och mellanfart, flamfrontshastigheten är låg för att bränslegasen är så utspädd i luft och saknar flammhållarfunktion och eldslågan hinner nätt och jämt brinna in sig mot mitten efter koppkanten när bränsle-lufthastigheten har sjunkit tillräckligt i periferin och vill gärna blåsa ut sig vid minsta pust utifrån och först vid nära fullfart så blir proportionerna rätt mellan bränsleånga och luft och mycket stabilare eld som också tål vind utifrån. Vid riktigt låg fart - ungefär vad som krävs för småkok under lock - så brinner det bara under brännplåten och lågorna når inte koppens kanter - koppen svalnar och gastillverkningen av flytbränslet stannar av och köket slocknar eller börja puffa med brinnande vätska i gula bollar precis som för tidigt öppnande av kran vid förvärmningen.
Omnifuel är idag som en mycket hårt trimmad V8 med skittaskig tomgång och motorstoppar gärna för att vid fullvarv värma 1 liter vatten på minst antal minuter i jämförelse med andra kök. Det är en dragracer i köksvärlden och därför är det ingen kök för småputter i gryta under lock och långkok hur mycket man än skulle vilja och trots att den har 'gaspedal' (reglernålen vid brännaren)...